Question
As-Salāmu Alaykum
Are explanations of the Qurānic Arguments permissible according to the way of the sahaba and salaf (like in an-Nur al-Mubīn by Ibn Juzayy and what Imam Suyuti said أي خرجتا عن نظامهما المشاهد لوجود التمانع بينهم على وفق العادة عند تعدد الحاكم من التمانع في شيء و عدم الاتفاق عليه)? I thought explanation based on opinion was reprehensible according to a hadith. Or is this tadabbur?
Answer
The explanation of the Qur’an can be provided from a variety of sources, including the Qur’an, sunnah, statements of the companions and their followers (tabi’un). There are some details regarding these sources and some of them are subject to debate and further conditions.
Explanations provided from outside of these sources are referred to as tafsir bi’l ra’y or tafsir bi’l dirayah and this is where an exegete (mufassir) engages in some level of ijtihad when commenting on the Qur’an. There are narrations that seems to prohibit this type of exegesis. However, the scholars clarify that these prohibitions apply in those circumstances when the correct methodology is not implemented.
Imam Bayhaqi mentions that an opinion which comes to mind without any sort of evidence, it is neither permissible to rule on contemporary issues with it, neither is it permissible to explain the Qur’an with it. As for those opinions that are supported by evidence, rulings can be issued according to it and the Qur’an can also be explained using it.
Ibn ‘Atiyyah mentions that when a person is asked regarding the meaning of something in the Qur’an and they give their own opinion without looking at what the scholars have said and without looking at the principles governing various sciences of the shari’ah this prohibition would apply. If however, they do utilise those sources then the formulated opinion will not fall under the prohibition.
Imam Qurtubi states two situations when such interpretation becomes impermissible. The first is when a person has already formulated an opinion on a matter and then they explain the Qur’an to conform to that which they have already decided. The second is when a person explains the Qur’an only using the apparent meanings of the Arabic language without delving into the nuances of the words and looking at other sources.
These are the scenarios in which it is not permissible to give a personal opinion on the meaning of the Qur’an. As for those scholars who are well versed in the various sciences of Islam and they take the sciences as well as the opinions of scholars into consideration then it will be permissible for them to give an opinion on the meaning.
For more information see:
An Approach to the Qur’anic Sciences by Mufti Taqi page 372 onwards where he discusses self-conceived interpretations.
Muqaddimat al-Asasiyyah fi ‘Ulum al’Qur’an page 290 – 292
شعب الإيمان (3/ 540)
عَنْ جُنْدُبٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ” مَنْ قَالَ فِي الْقُرْآنِ بِرَأْيِهِ فَأَصَابَ فَقَدْ أَخْطَأَ ” قَالَ الْبَيْهَقِيُّ رَحِمَهُ اللهُ: ” وَهَذَا إِنْ صَحَّ، فَإِنَّمَا أَرَادَ وَاللهُ أَعْلَمُ الرَّأْيَ الَّذِي يَغْلِبُ عَلَى الْقَلْبِ مِنْ غَيْرِ دَلِيلٍ قَامَ عَلَيْهِ، فَمِثْلُ هَذَا الَّذِي لَا يَجُوزُ الْحُكْمُ بِهِ فِي النَّوَازِلِ، فَكَذَلِكَ لَا يَجُوزُ تَفْسِيرُ الْقُرْآنِ بِهِ، وَأَمَّا الرَّأْيُ الَّذِي يَشُدُّهُ بُرْهَانٌ فَالْحُكْمُ بِهِ فِي النَّوَازِلِ جَائِزٌ، وَكَذَلِكَ تَفْسِيرُ الْقُرْآنِ بِهِ جَائِزٌ
تفسير ابن عطية = المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز (1/ 41)
ويروى أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: «من تكلم في القرآن برأيه فأصاب فقد أخطأ» .
قال القاضي أبو محمد عبد الحق رضي الله عنه: ومعنى هذا أن يسأل الرجل عن معنى في كتاب الله فيتسور عليه برأيه، دون نظر فيما قال العلماء، أو اقتضته قوانين العلوم كالنحو، والأصول، وليس يدخل في هذا الحديث أن يفسر اللغويون لغته، والنحاة نحوه، والفقهاء معانيه، ويقول كل واحد باجتهاده المبني على قوانين علم ونظر، فإن القائل على هذه الصفة ليس قائلا بمجرد رأيه
تفسير القرطبي (1/ 33)
وإنما النهي يحمل على أحد وجهين: أحدهما أن يكون له في الشيء رأي، وإليه ميل من طبعه وهواه، فيتأول القرآن على وفق رأيه وهواه، ليحتج على تصحيح غرضه، ولو لم يكن له ذلك الرأي والهوى لكان لا يلوح له من القرآن ذلك المعنى. وهذا النوع يكون تارة مع العلم كالذي يحتج ببعض آيات القرآن على تصحيح بدعته، وهو يعلم أن ليس المراد بالآية ذلك، ولكن مقصوده أن يلبس على خصمه، وتارة يكون مع الجهل، وذلك إذا كانت الآية محتملة فيميل فهمه إلى الوجه الذي يوافق غرضه، ويرجح ذلك الجانب برأيه وهواه، فيكون قد فسر برأيه أي رأيه حمله على ذلك التفسير
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel