Question
If I have a spot or wound which I squeeze and blood/pus comes out due to the squeezing does this break my wudhu?
If the blood/pus comes out then starts flowing will it then break my break?
If I have a open wound or scab where the blood is visible and I dab it with tissue or put a plaster over it which results in the blood transfering on to the tissue/plaster does this break wudhu
Sometimes in a cut or wound the blood comes to the top and pools but doesn’t flow away will wudhu break if the pool of blood exceeds the area of the cut or wound
Usually when a person has Eczema a clear water like liquid comes out from the area this can happen as soon as you wash and dry the area does this break the wudhu
Answer
Any physical impurity like blood or pus that comes out from any part of the body, whether from a cut, wound, or spot, nullifies wudu’ if it flows. It will be considered flowing if it moves beyond its point of exit, whether it moves by itself, such as blood flowing out from a wound, or if one caused it to flow themselves, such as by squeezing a spot causing pus to flow from it.[1]
Dabbing it or applying a plaster will not break the wudu’ unless the amount of impurity which transferred onto the tissue or plaster was enough that, had it been left alone, it would have flowed by itself. This is effectively considered flowing.[2]
If the impurity surfaces on top of the cut or wound without flowing, the wudu’ will not break.[3]
The clear liquid that comes out due to eczema is impure and nullifies wudu’.[4] However, one will assume by default that their wudu’ remains intact, unless they are sure that the liquid flowed actually or effectively. One is not required to do wudu’ if they are unsure or are having doubts about their wudu’. This is based on the legal maxim ‘Certainty is not lifted by doubt’.
[1] الدر المختار (ص23): (وينقضه خروج) كل خارج (نجس) بالفتح ويكسر (منه) أي من المتوضئ الحي معتادا أو لا، من السبيلين أو لا (إلى ما يطهر) بالبناء للمفعول: أي يلحقه حكم التطهير. ثم المراد بالخروج من السبيلين مجرد الظهور، وفي غيرهما عين السيلان ولو بالقوة لما قالوا، لو مسح الدم كلما خرج ولو تركه لسال نقض، وإلا لا
الدر المختار (ص24): (والمخرج) بعصر والخارج) بنفسه (سيان) في حكم النقض على المختار كما في البزازية، قال: لان في الاخراج خروجا فصار كالفصد. وفي الفتح عن الكافي أنه الاصح، واعتمده القهستاني. وفي القنية وجامع الفتاوي: إنه الاشبه، ومعناه أنه الاشبه بالمنصوص رواية والراجح دراية، فيكون الفتوى عليه
[2] الفتاوى الهندية (1/ 11): ذكر محمد – رحمه الله تعالى – في الأصل إذا خرج من الجرح دم قليل فمسحه ثم خرج أيضا ومسحه فإن كان الدم بحال لو ترك ما قد مسح منه سال انتقض وضوءه وإن كان لا يسيل لا ينتقض وضوءه وكذلك إن ألقى عليه رمادا أو ترابا ثم ظهر ثانيا وتربه ثم وثم فهو كذلك يجمع كله. كذا في الذخيرة
رد المحتار (1/ 135): (قوله: لو مسح الدم كلما خرج إلخ) وكذا إذا وضع عليه قطنا أو شيئا آخر حتى ينشف ثم وضعه ثانيا وثالثا فإنه يجمع جميع ما نشف، فإن كان بحيث لو تركه سال نقض، وإنما يعرف هذا بالاجتهاد وغالب الظن، وكذا لو ألقى عليه رمادا أو ترابا ثم ظهر ثانيا فتربه ثم وثم فإنه يجمع. قالوا: وإنما يجمع إذا كان في مجلس واحد مرة بعد أخرى، فلو في مجالس فلا تتارخانية، ومثله في البحر
[3] فتح القدير للكمال ابن الهمام (1/ 39): وفي المحيط: حد السيلان أن يعلو وينحدر عن أبي يوسف، وعن محمد إذا انتفخ على رأس الجرح وصار أكبر من رأسه نقض، والصحيح لا ينقض. وفي الدراية جعل قول محمد أصح، ومختار السرخسي الأول وهو أولى
رد المحتار (1/ 135): (قوله: عين السيلان) اختلف في تفسيره؛ ففي المحيط عن أبي يوسف أن يعلو وينحدر. وعن محمد إذا انتفخ على رأس الجرح وصار أكثر من رأسه نقض. والصحيح لا ينقض. اهـ. قال في الفتح بعد نقله ذلك، وفي الدراية جعل قول محمد أصح ومختار السرخسي الأول وهو الأولى اهـ. أقول: وكذا صححه قاضي خان وغيره وفي البحر تحريف تبعه عليه ط فاجتنبه
منحة الخالق (1/ 34): (قوله: واختاره السرخسي) عبارة الفتح بعد نقله عبارة الدراية واختار السرخسي الأول، وهو أولى اهـ. والأول في عبارة الفتح هو قول أبي يوسف وكذا ذكر في الدراية قوله أولا ثم ذكر قول محمد ثانيا ثم قال والصحيح الأول فليراجع
[4] النهر الفائق شرح كنز الدقائق (1/ 53): وفي (المجتبى) الدم والقيح والصديد وماء الجرح والنفطة وماء السرة والثدي والعين والأذن لعلة سواء على الأصح
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح (ص87): قال في البحر الجرح والنفطة وماء السرة والثدي والأذن والعين إذا كان لعلة سواء في الأصح أي في النقض
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel