Question
Assalamualaykum,
In this fatwa (https://www.zamzamacademy.com/2010/09/makruh-acts-in-salaat/), it mentions that you have to repeat salah if you do a makruh tahrimi act in salah and if it still the salah time. My question is how do we differentiate between those that are Makruh tahrimi and tanzihi. In many books such as Taleemul Haq and even Nur ul-Idah, it only mentions Makruh acts (doesnt specifiy if it is tahrimi or tanzihi). Is there any list of all the tahrimi and tahnzihi acts in salah?
JazakAllah
Answer
One difference between prohibitive dislike (makruh tahrimi) and light dislike (makruh tanzihi) is that the ruling of doing the former is closer to unlawfulness (haram) whilst doing the latter is sub-optimal. Also, prohibitive dislike is established by speculative (zanni) proof or inference whilst light dislike is either proven from weaker sources, or the source does not use strong language in prohibiting it rather just mentions to leave out such an act, or there are other factors making the prohibition lighter.
Many juridical texts mention the disliked acts of prayer generally which is perhaps why certain texts have not clearly differentiated between prohibitive and light dislike.
Below is a list of some things that jurists explicitly mention to be prohibitively disliked. If you need further clarification about a specific issue, you may submit that as a new question.
– Purposefully leaving out a mandatory wajib action or doing anything that has been specifically prohibited from.
– Purposefully leaving an emphasised sunnah action.
– Doing an action that has no benefit or purpose in the prayer such as fiddling with one’s clothes, or body without a valid reason.
– Praying whilst needing to relieve oneself.
– Looking around by turning the neck without a valid excuse.
– Purposefully yawning and not covering the mouth.
– Leaving the middle of the head exposed when wearing only a turban.
– Placing something in the mouth that stops a person from reciting the mandatory wajib amount.
– Hanging an item of clothing from the head or shoulders leaving its ends untied or unwrapped (known as sadl) without a valid excuse.
– Praying whilst facing the front or face of someone.
– Cover the mouth and nose with a cloth (known as talaththum).
– Praying in a garment that has a visible animate picture, prostrating on an animate picture or in the presence of an animate picture.
– Men placing their arms on the ground during sajdah.
– Men praying with their hair tied up.
– Men praying topless while they have an upper garment to cover themselves.
– Sitting in a position called iqʿa’ which is to sit on the buttocks, with the legs up drawn towards the chest and to lean with the hands on the ground (the sitting posture of a dog). Another definition of iqʿa’ given is to sit with the knees on the ground whilst the heels are erected up (so the buttocks would be rested on the heels) and place the hands on the ground.
الدر المختار (1/ 638)
(وكره) هذه تعم التنزيهية التي مرجعها خلاف الأولى فالفارق الدليل، فإن نهيا ظني الثبوت ولا صارف فتحريمية وإلا فتنزيهية
(رد المحتار) (1/ 639)
قوله هذه تعم التنزيهية إلخ) قال في البحر: والمكروه في هذا الباب نوعان. أحدهما: ما يكره تحريما وهو المحمل عند إطلاقهم كما في زكاة الفتح، وذكر أنه في رتبة الواجب لا يثبت إلا بما يثبت به الواجب؛ يعني بالنهي الظني الثبوت أو الدلالة، فإن الواجب يثبت بالأمر الظني الثبوت أو الدلالة.
ثانيهما: المكروه تنزيها، ومرجعه إلى ما تركه أولى، وكثيرا ما يطلقونه كما ذكره في الحلية، فحينئذ إذا ذكروا مكروها فلا بد من النظر في دليله، فإن كان نهيا ظنيا يحكم بكراهة التحريم إلا لصارف للنهي عن التحريم إلى الندب، وإن لم يكن الدليل نهيا بل كان مفيدا للترك الغير الجازم فهي تنزيهية اهـ.
قلت: ويعرف أيضا بلا دليل نهي خاص، بأن تضمن ترك واجب أو ترك سنة. فالأول مكروه تحريما، والثاني تنزيها؛ ولكن تتفاوت التنزيهية في الشدة والقرب من التحريمية بحسب تأكد السنة؛ فإن مراتب الاستحباب متفاوتة كمراتب السنة والواجب والفرض، فكذا أضدادها كما أفاده في شرح المنية وسيأتي في آخر المكروهات تمام ذلك …
(قَوْلُهُ أَيْ إرْسَالُهُ بِلَا لُبْسٍ مُعْتَادٍ) قَالَ فِي شَرْحِ الْمُنْيَةِ: السَّدْلُ هُوَ الْإِرْسَالُ مِنْ غَيْرِ لُبْسٍ، ضَرُورَةَ أَنَّ إرْسَالَ ذَيْلِ الْقَمِيصِ وَنَحْوِهِ لَا يُسَمَّى سَدْلًا اهـ وَدَخَلَ فِي قَوْلِهِ وَنَحْوِهِ عَذَبَةُ الْعِمَامَةِ. وَقَالَ فِي الْبَحْرِ: وَفَسَّرَهُ الْكَرْخِيِّ بِأَنْ يَجْعَلَ ثَوْبَهُ عَلَى رَأْسِهِ أَوْ عَلَى كَتِفَيْهِ وَيُرْسِلُ أَطْرَافَهُ مِنْ جَانِبِهِ إذَا لَمْ يَكُنْ عَلَيْهِ سَرَاوِيلُ اهـ فَكَرَاهَتُهُ لِاحْتِمَالِ كَشْفِ الْعَوْرَةِ، وَإِنْ كَانَ مَعَ السَّرَاوِيلِ فَكَرَاهَتُهُ لِلتَّشَبُّهِ بِأَهْلِ الْكِتَابِ، فَهُوَ مَكْرُوهٌ مُطْلَقًا. وَسَوَاءٌ كَانَ لِلْخُيَلَاءِ أَوْ غَيْرِهِ. اهـ. ثُمَّ قَالَ فِي الْبَحْرِ: وَظَاهِرُ كَلَامِهِمْ يَقْتَضِي أَنَّهُ لَا فَرْقَ بَيْنَ أَنْ يَكُونَ الثَّوْبُ مَحْفُوظًا مِنْ الْوُقُوعِ أَوْ لَا، فَعَلَى هَذَا تُكْرَهُ فِي الطَّيْلَسَانِ الَّذِي يُجْعَلُ عَلَى الرَّأْسِ، وَقَدْ صَرَّحَ بِهِ فِي شَرْحِ الْوِقَايَةِ اهـ أَيْ إذَا لَمْ يُدِرْهُ عَلَى عُنُقِهِ وَإِلَّا فَلَا سَدْلَ
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح 345 – 362
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) 638 – 655
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel