Greeting Non-Mahrams and Muslim Women’s Fashion Shows

Jun 11, 2023 | Miscellaneous

Question

Assalamu Alaikum,
Hope you are doing well.
Questions:
1) What about the criteria for salam to Mahram and non-mahram whereas if any woman comes to our home of any religion, would we do greetings (Salam) to them even if they have more than one?

2) Would any Woman go for Hajj with a non-Mahram?

3) Is it allowed in Islam for Muslim Women’s Fashion Shows?

Need your assistance.
Allah Hafiz


Answer

1. The greeting of ‘assalamu’alaykum‘ is a greeting done between Muslims. If one meets a non-Muslim they may use other customary forms of greeting such as ‘hello’, ‘how are you?’, ‘good morning’, ‘welcome’, etc.

When it comes to interacting with non-mahrams, our religion has placed certain boundaries we must observe. For instance, a person should not remain in seclusion with a non-mahram, expose certain parts of their body, engage in informal chit chat, etc.

When guest arrive at our house we must adhere to these religious boundaries whilst also taking into consideration the required etiquettes of hosting one’s guest and making them feel welcome.

The jurists have detailed various scenarios when it comes to meeting and greeting non-mahrams. The summary of which is that where one may fear temptation to sin, then one should avoid dialogue with non-mahrams. This is to the extent that if a sister was to greet a non-mahram man and he fears falling into sin then he can just respond quietly to himself and move on. If however, there is no fear of falling into sin one may greet and respond to the counter party. The example usually presented by the jurists is one where a man meets an elderly woman. As there is no fear of temptation they can verbally greet each other in the normal manner.

Keeping this criterion in mind we understand that if a man answers the door and there are non-mahram visitors, then it is permissible for him to greet them and direct them where to go in the house. He is not required to just leave the door open and walk away, and neither would this be the correct etiquette for receiving guests.

If he feels uncomfortable doing this, or fears he may act inappropriately then he should ask a sister to open the door.

2.According to the juristic texts, It is not permissible for a woman to travel beyond 48 miles without a mahram even if they are going for hajj.

3. We are not aware of the details of what happens at a Muslim sister’s only fashion show. In general, if the boundaries of shariʿah are adopted, the nakedness is not exposed, there are only sister’s present and the objective is to just promote Muslim products amongst other Muslims then such a program can be permissible. However, we cannot issue an explicit verdict unless we know of the details.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 412)
ويسلم) المسلم (على أهل الذمة) لو له حاجة إليه وإلا كره هو الصحيح كما كره للمسلم مصافحة الذمي كذا في نسخ الشارح وأكثر المتون بلفظ ويسلم فأولتها هكذا ولكن بعض نسخ المتن. ولا يسلم وهو الأحسن الأسلم فافهم

وفي شرح البخاري للعيني في حديث «أي الإسلام خير؟ قال: تطعم الطعام وتقرأ السلام على من عرفت ومن لم تعرف» قال وهذا التعميم مخصوص بالمسلمين، فلا يسلم ابتداء على كافر لحديث «لا تبدءوا اليهود ولا النصارى بالسلام فإذا لقيتم أحدهم في طريق فاضطروه إلى أضيقه» رواه البخاري وكذا يخص منه الفاسق بدليل آخر، وأما من شك فيه فالأصل فيه البقاء على العموم حتى يثبت الخصوص، ويمكن أن يقال إن الحديث المذكور كان في ابتداء السلام لمصلحة التأليف ثم ورد النهي اهـ فليحفظ

ولو سلم يهودي أو نصراني أو مجوسي على مسلم فلا بأس بالرد و لكن (لا يزيد على قوله وعليك) كما في الخاني

قوله وهو الأحسن) لأن الحكم الأصلي المنع والجواز لحاجة عارض وقوله الأسلم لعل وجهه أنه إذا لم يسلم مطلقا لا يقع في محذور بخلاف ما إذا سلم مطلقا تأمل

قوله وأما من شك فيه) أي هل هو مسلم أو غيره وأما الشك بين كونه فاسقا أو صالحا فلا اعتبار له بل يظن بالمسلمين خيرا ط (قوله على العموم) أي المأخوذ من قوله صلى الله تعالى عليه وسلم «سلم على من عرفت ومن لم تعرف» ط

قوله ولكن لا يزيد على قوله وعليك) لأنه قد يقول: السام عليكم أي الموت كما قال بعض اليهود للنبي – صلى الله عليه وسلم – فقال له ” وعليك ” فرد دعاءه عليه وفي التتارخانية قال محمد: يقول المسلم وعليك ينوي بذلك السلام لحديث مرفوع إلى رسول الله – صلى الله عليه وسلم – أنه قال: «إذا سلموا عليكم فردوا عليهم»

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 367)
إلا من أجنبية) فلا يحل مس وجهها وكفها وإن أمن الشهوة؛ لأنه أغلظ

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 369)
وفي الشرنبلالية معزيا للجوهرة: ولا يكلم الأجنبية إلا عجوزا عطست أو سلمت فيشمتها لا يرد السلام عليها وإلا لا انتهى، وبه بان أن لفظه لا في نقل القهستاني، ويكلمها بما لا يحتاج إليه زائدة فتنبه

قوله وإلا لا) أي وإلا تكن عجوزا بل شابة لا يشمتها، ولا يرد السلام بلسانه قال في الخانية: وكذا الرجل مع المرأة إذا التقيا يسلم الرجل أولا، وإذا سلمت المرأة الأجنبية على رجل إن كانت عجوزا رد الرجل – عليها السلام – بلسانه بصوت تسمع، وإن كانت شابة رد عليها في نفسه، وكذا الرجل إذا سلم على امرأة أجنبية فالجواب فيه على العكس اهـ.
وفي الذخيرة: وإذا عطس فشمتته المرأة فإن عجوزا رد عليها وإلا رد في نفسه اهـ وكذا لو عطست هي كما في الخلاصة

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel