Question
My muslim father worked in a muslim majority country for a couple of decades. He considered the income tax on his salary to be equivalent to Zakat, because in his mind the government would spend the money on poor muslims. He told me this himself multiple times. Some of his work colleagues would redirect a portion of their income to be used explicitly as zakat through various private instituitions, but he did not do so. He died and left us an inheritance.
My question is, is he considered to have paid the zakat for all these years? If not, do I have to pay the zakat for him out of the inheritance he left?
Answer
Paying income tax with the intention of also fulfilling one’s zakat will not be valid. Income tax payments are an automated charge by the government and spent in various ways. In order for zakat to be valid, one needs to make an intention to pay zakat and the money must reach the valid recipients of zakat. This does not take place in the case of income tax. Hence, if your father did not make any additional zakat payments, his zakat will not have been paid.
If a person passes away without fulfilling their zakat obligations, then there are two possible scenarios:
- If the deceased leaves behind a bequest for their zakat to be paid then up to 1/3 of the estate will be spent in paying their zakat. The remaining estate will be distributed to the heirs according to their rightful share of inheritance.
- If no bequest was made then it will not be binding on the heirs to fulfil the deceased’s zakat obligation either from the estate or from their own money. Likewise, if 1/3 of the estate was not sufficient to cover the zakat obligation then again it will not be binding on the heirs to fulfil the deceased’s zakat obligation beyond 1/3 of the estate. However, in both of these cases if they voluntarily pay from their own wealth towards the deceased’s zakat then it is hoped if Allah wills that the zakat obligation will be fulfilled on behalf the deceased.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 310)
مطلب لا تسقط الزكاة بالدفع إلى العاشر في زماننا ثم قال: واعلم أن بعض فسقة التجار يظن أن ما يؤخذ من المكس يحسب عنه إذا نوى به الزكاة وهذا ظن باطل
الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 124)
ومن مات وعليه قضاء رمضان فأوصى به أطعم عنه وليه لكل مسكينا نصف صاع من بر أو صاعا من تمر أو شعير ” لأنه عجز عن الأداء في آخر عمره فصار كالشيخ الفاني ثم لا بد من الإيصاء عندنا خلافا للشافعي رحمه الله وعلى هذا الزكاة هو يعتبره بديون العباد إذ كل ذلك حق مالي تجري فيه النيابة.
ولنا أنه عبادة ولا بد فيه من الاختيار وذلك في الإيصاء دون الوراثة لأنها جبرية، ثم هو تبرع ابتداء حتى يعتبر من الثلث والصلاة كالصوم باستحسان المشايخ
العناية شرح الهداية (2/ 359)
وَالصَّلَاةُ كَالصَّوْمِ بِاسْتِحْسَانِ الْمَشَايِخِ) فَإِنَّ النَّصَّ الْوَارِدَ بِالْفِدَاءِ فِي الصَّوْمِ غَيْرُ مَعْقُولِ الْمَعْنَى، فَالْقِيَاسُ أَنْ يُقْتَصَرَ عَلَيْهِ، لَكِنَّ النَّصَّ الْوَارِدَ فِيهِ يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ مَعْلُولًا بِعِلَّةٍ مُشْتَرَكَةٍ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الصَّلَاةِ وَإِنْ كُنَّا لَا نَعْقِلُهُ، وَالصَّلَاةُ نَظِيرُ الصَّوْمِ بَلْ أَهَمُّ، فَأَمَرَ الْمَشَايِخُ بِالْفِدَاءِ فِيهَا احْتِيَاطًا وَمَوْضِعُهُ الْأُصُولُ
العناية شرح الهداية (10/ 470)
مَنْ مَاتَ وَعَلَيْهِ حُقُوقُ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ صَلَاةٍ أَوْ صِيَامٍ أَوْ زَكَاةٍ أَوْ حَجٍّ أَوْ كَفَّارَةٍ أَوْ نَذْرٍ أَوْ صَدَقَةِ فِطْرٍ، فَإِمَّا أَنْ يُوصِيَ بِهَا أَوْ لَا، فَإِنْ كَانَ الثَّانِيَ لَمْ تُؤْخَذْ مِنْ تَرِكَتِهِ وَلَمْ تُجْبَرْ الْوَرَثَةُ عَلَى إخْرَاجِهَا لَكِنْ لَهُمْ أَنْ يَتَبَرَّعُوا بِذَلِكَ، وَإِنْ كَانَ الْأَوَّلَ يَنْفُذُ مِنْ ثُلُثِ مَالِهِ عِنْدَنَا
البناية شرح الهداية (4/ 85)
ثم لا بد من الإيصاء عندنا) ش: يعني إذا أوصى يلزم الإطعام عنه على الولي من ثلث ماله وبه قال مالك فيجزئه إن شاء الله، وإن لم يوص لا يلزم على الولي الإطعام، ومع هذا لو أطعم جاز إن شاء الله …
وعلى هذا الزكاة) ش: أي وعلى هذا الخلاف الزكاة وصدقة الفطر، يعني أن الميت إذا أوصى بذلك يلزم على الولي إخراجها عن التركة وإلا فلا، ولكن إذا تبرع الوصي بإخراج الزكاة وصدقة الفطر جاز
البناية شرح الهداية (4/ 86)
والصلاة كالصوم) ش: يعني حكم الصلاة كحكم الصوم في جواز الإطعام عنها م: (باستحسان المشايخ) ش: لأن القياس عدم الجواز لأن الصلاة لا تؤدى بالمال حال الحياة فكذا بعد الممات إلا أن المشايخ استحسنوا في التجويز لما أنها تشبه الصوم من حيث كونها عبادة بدنية
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 72)
Fatawa ‘Usmani, 2:67
Fatawa Darul Ulum Zakariyyah 3:177
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel