Going out with brother’s fiancé

Nov 19, 2021 | Uncategorized

Question

Assalamu Alaykum, My brother’s fiance and my brother talk with each other on phone, go out with her at restaurants and many places, i know that all this is not permissible but i want to know that of my mother and i would go out with my brother and his Fiance for shopping and for dinner at restaurant will it be permissible for me to go with them??


Answer

Your brother and his fiancé will be considered strangers (ajnabi) until their nikah is carried out. For this reason, it is not permissible for them to be in seclusion (khalwa), make physical contact, or engage in any other unnecessary interaction with each other. They must discontinue such interactions. If they are not willing to then they must carry out a nikah even if the remaining wedding ceremonies are carried out later on.

There are two separate issues here. The first is the rule of seclusion. If you and your mother are with your brother and his fiancé then technically you or your brother will not be considered to be in unlawful seclusion with a non-mahram woman.

The second issue is the unnecessary interaction with a non-mahram. As mentioned above interaction with such a woman is not permissible for you or your brother, even though you may not technically be in unlawful seclusion when out together.

.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 566)
كما تكره إمامة الرجل لهن في بيت ليس معهن رجل غيره ولا محرم منه) كأخته (أو زوجته أو أمته، أما إذا كان معهن واحد ممن ذكر أو أمهن في المسجد لا) يكره بحر

قوله ليس معهن رجل غيره) ظاهره أن الخلوة بالأجنبية لا تنتفي بوجود امرأة أجنبية أخرى وتنتفي بوجود رجل آخر تأمل (قوله كأخته) من كلام الشارح كما رأيته في عدة نسخ، وكذا بخطه في الخزائن كتبه بالأسود وأفاد أن المراد بالمحرم ما كان من الرحم، لما قالوا من كراهة الخلوة بالأخت رضاعا والصهرة الشابة تأمل
(قوله أو زوجته أو أمته) بالرفع عطفا على رجل أو محرم لا بالجر عطفا على أخته؛ لما علمت أنه ليس من المتن وحينئذ فلا حاجة إلى دعوى تغلب المحرم فافهم (قوله في المسجد) لعدم تحقق الخلوة فيه، ولذا لو اجتمع بزوجته فيه لا يعد خلوة كما يأتي رحمتي

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 368)
والذي تحصل من هذا أن الخلوة المحرمة تنتفي بالحائل، وبوجود محرم أو امرأة ثقة قادرة وهل تنتفي أيضا بوجود رجل آخر أجنبي لم أره لكن في إمامة البحر عن الإسبيجابي يكره أن يؤم النساء في بيت وليس معهن رجل ولا محرم، مثل زوجته وأمته وأخته فإن كانت واحدة منهن، فلا يكره وكذا إذا أمهن في المسجد لا يكره اهـ وإطلاق المحرم على من ذكره تغليب بحر

ويظهر لي أن مرادهم بالمرأة الثقة أن تكون عجوزا لا يجامع مثلها مع كونها قادرة على الدفع عنها وعن المطلقة فليتأمل

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel