Question
Salam. I’d really appreciate if you could help me answer this question as I can not find any answers online.
I’m a young woman. From my limited knowledge I know that it’s obligatory to remove armpit and public hair every 40 days. I barely have armpit hair and I don’t see any reason to shave it if there isn’t much hair. So my question is, Do I still have to shave my armpit hair regardless of how much hair I have? I’ve also heard trimming is okay but how much trimming is considered enough? And will my prayer be counted if I haven’t been shaving my armpits all this time.
Answer
The Prophet (may Allah bless him and give him peace) stated: “Five practices are characteristics of the fitrah (nature): circumcision, shaving the pubic area, plucking the underarm hairs, clipping the nails and trimming the moustache short.”
In another narration the Prophet’s companion Anas (may Allah be pleased with him) reports that the Prophet (may Allah bless him and give him peace) fixed the duration for trimming the moustache, clipping the fingernails, shaving the pubic hairs and plucking the underarm hairs – that we not leave it for more than forty days.”
From this narration we understand that the maximum that a person can leave pubic hair without cutting it is forty days. The jurists have stated that it will be prohibitively disliked to leave hair for longer than that and one will be sinful for doing so. Neither the hadith nor jurists mention the hair needs to grow a certain length, rather, there should be a practice of removing whatever hair is there within the forty day period. Hence, if some hair has grown then that should be removed within forty days acting upon the hadith. If there is no hair at all then there is no issue.
Plucking or using a trimmer to remove the hair will also suffice. If you have not been removing your hair the salats performed will still be valid.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 406)
و) يستحب (حلق عانته وتنظيف بدنه بالاغتسال في كل أسبوع مرة) والأفضل يوم الجمعة وجاز في كل خمسة عشرة وكره تركه وراء الأربعين مجتبى وفيه حلق الشارب بدعة وقيل سنة ولا بأس بنتف الشيب
قوله وكره تركه) أي تحريما لقول المجتبى ولا عذر فيما وراء الأربعين ويستحق الوعيد اهـ وفي أبي السعود عن شرح المشارق لابن ملك روى مسلم عن أنس بن مالك «وقت لنا في تقليم الأظفار وقص الشارب ونتف الإبط أن لا نترك أكثر من أربعين ليلة» وهو من المقدرات التي ليس للرأي فيها مدخل فيكون كالمرفوع اهـ
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 524)
وفي استحسان القهستاني عن الزاهدي يستحب أن يقلم أظفاره ويقص شاربه ويحلق عانته وينظف بدنه في كل أسبوع مرة ويوم الجمعة أفضل ثم في خمسة عشر يوما والزائد على الأربعين آثم اه
سنن الترمذي ت بشار (4/ 389)
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: وُقِّتَ لَنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَصَّ الشَّارِبِ، وَتَقْلِيمَ الأَظْفَارِ، وَحَلْقَ الْعَانَةِ، وَنَتْفَ الْإِبْطِ، لاَ يُتْرَكُ أَكْثَرَ مِنْ أَرْبَعِينَ يَوْمًا هَذَا أَصَحُّ مِنَ الْحَدِيثِ الأَوَّلِ، وَصَدَقَةُ بْنُ مُوسَى لَيْسَ عِنْدَهُمْ بِالْحَافِظِ
صحيح البخاري (7/ 160)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، رِوَايَةً: ” الفِطْرَةُ خَمْسٌ، أَوْ خَمْسٌ مِنَ الفِطْرَةِ: الخِتَانُ، وَالِاسْتِحْدَادُ، وَنَتْفُ الإِبْطِ، وَتَقْلِيمُ الأَظْفَارِ، وَقَصُّ الشَّارِبِ
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel