Praying Salah With Boils

Jul 12, 2022 | Taharah (Purity)

Question

*السلام عليكم و رحمة الله وبركاته*
May Allah bless the Fatwa Center Team.
I have recently been reading and watching scholarly content that clarify the rulings in regards to a Ma’zoor, but some questions remain.
Firstly, how much pus needs to leak out from a boil in order to invalidate wudhu? Does it have to flow past the outer skin perimeter of the boil or is a layer of pus that merely moistens the outer skin surface of the boil enough?
Secondly, if that boil seems to open up whenever I perform my salah but remain intact when I wait outside of my salah, is that condition sufficient to qualify me as a Ma’zoor (when that invalidator is triggered by the prayer movements and not by time)? Can I just pray at the start and end times to test it, or do I have to keep performing my salah continuously throughout the prayer time to be sure?
As the conditions of becoming a Ma’zoor are quite challenging, can I just do what I am capable of and perform qadha of every Salah once the problem disappears?
Jazaakumullahu khaiyra


Answer

Please see the following video for the rules relating to the maʿdhur.

https://www.youtube.com/watch?v=2fx2f3JJfPI&ab_channel=ZamZamAcademy

Wudu’ will nullify as soon as pus exits the wound and comes into contact with the skin even if it is just the perimeter of the boil that the pus came in contact with.

As for the boil opening up when you perform salat there are a few points to take into consideration. If the situation is such that the boil only opens up when you perform salat, and is fine otherwise then you must observe which movement of the salat is causing the boil to open up. If it is standing, rukuʿ, sujud, or sitting then you may omit that specific posture of salat and carry out an alternative.

For example, if your boil opens up when you perform rukuʿ or sujud then you may indicate instead of performing the full movement. This would mean leaning slightly forward for rukuʿ as opposed to bending completely forward. As for sujud, you would sit down on the ground and lean slightly forward instead of completely going down.

If your boil opens up due to sitting on the ground you could perform the entire salat standing up or on a chair and indicate the rukuʿ and sujud as mentioned above.

However, if you are able to bandage the boil whereby the puss does not leak out of the bandage then you can just wipe over the bandage when you perform wudu’ and perform salat in the normal manner.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 134)
وينقضه) خروج منه كل خارج (نجس) بالفتح ويكسر (منه) أي من المتوضئ الحي معتادا أو لا، من السبيلين أو لا (إلى ما يطهر) بالبناء للمفعول: أي يلحقه حكم التطهير

فتح القدير للكمال ابن الهمام (1/ 185)
ومتى قدر المعذور على رد السيلان برباط أو حشو أو كان لو جلس لا يسيل ولو قام سال وجب رده فإنه يخرج برده عن أن يكون صاحب عذر، بخلاف الحائض إذا منعت الدرور فإنها حائض، ويجب أن يصلي جالسا بإيماء إن سال بالميلان لأن ترك السجود أهون من الصلاة مع الحدث، فإن الصلاة بإيماء لها وجرد حالة الاختيار في الجملة وهو في التنفل على الدابة، ولا يجوز مع الحدث بحال حالة الاختيار

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 307)
فروع) يجب رد عذره أو تقليله بقدر قدرته ولو بصلاته موميا وبرده لا يبقى ذا عذر بخلاف الحائض
قوله: أو تقليله) أي: إن لم يمكنه رده بالكلية (قوله: ولو بصلاته مومئا) أي: كما إذا سال عند السجود ولم يسل بدونه فيومئ قائما أو قاعدا، وكذا لو سال عند القيام يصلي قاعدا، بخلاف من لو استلقى لم يسل فإنه لا يصلي مستلقيا. اهـ. بركوية. (قوله: وبرده لا يبقى ذا عذر) قال في البحر: ومتى قدر المعذور على رد السيلان برباط أو حشو أو كان لو جلس لا يسيل ولو قام سال وجب رده، وخرج برده عن أن يكون صاحب عذر، ويجب أن يصلي جالسا بإيماء إن سال بالميلان؛ لأن ترك السجود أهون من الصلاة مع الحدث. اهـ.
واستفيد من هذا أن صاحب كي الحمصة غير معذور لإمكان رد الخارج برفعها ط، وهذا إذا كان الخارج منه فيه قوة السيلان بنفسه لو ترك وكان إذا رفعها ينقطع سيلانه أو كان يمكنه ربطه بما يمنعه من السيلان والنش كنحو جلد، أما إذا كان لا ينقطع في الوقت برفعها ولا يمكنه الربط المذكور فهو معذور وقدمنا بقية الكلام في نواقض الوضوء

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel