Question
Assalaamualiykum.WW
I recently found out that without proper istibrah Salaah is not valid. Does this mean it is required to do Qhada of all those Salaah prayed without proper Istibrah?
How can one even estimate the amount of Qhada salaah (If required) as it can be near impossible to remember which Salaah were prayed without proper Istibrah.
Jazakallah.
Answer
After a man passes urine it is necessary for him to perform istibra’, which is to literally free the urethra of any urine droplets. It is not permissible to start wudu unless one has carried out istibra’. There is no specific method of how istibra’ has to be done, rather, it will vary from person to person, depending on what method works best for them. Some people need to spend more time doing istibra’ as more drops of urine release, whilst others have to spend very little time.
Though it is necessary to perform istibra’ before performing wudu’, your wudu’ would only break if drops of urine had actually come out. Not doing istibra’ in itself would not render your wudu’ invalid. As you are now performing istibra’ you will know your own state and how many drops of urine release after you have passed urine. If you notice that sometimes during istibra’ no drops of urine come out, then you may use this as a guide for your previous years and assume that during the time you were unaware of istibra’, urine would not have come out. Hence, your wudu’ and salat would be valid for those years and would not need to be repeated. This is because, as mentioned above, wudu’ does not automatically become invalid if istibra’ was not done, rather it becomes invalid by drops coming out.[1]
If you now notice during istibra’ that urine always comes out, then there is still a chance that previously drops never use to come out as the pelvic floor muscles, which help prevent the drops coming out, get weaker with age. However, there is a chance that during the years you were unaware of istibra’ the urine drops use to came out. But, as it is not known with certainty it would not be necessary for you to repeat those prayers, though erring in the side of caution it would be better for you to repeat them. The reason why it would not be necessary is because the certainty of you having performed wudu’ will not be cancelled by the uncertainty of wudu’ breaking, therefore you would be considered to be in the state of wudu’.[2]
[1] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 42)
هو قلع النجاسة بنحو الماء ومثل القلع التقليل بنحو الحجر “يلزم الرجل الاستبراء”. عبر باللازم لأنه أقوى من الواجب لفوات الصحة بفوته لا بفوت الواجب والمراد طلب براءة المخرج عن أثر الرشح “حتى يزول أثر البول” بزوال البلل الذي يظهر على الحجر بوضعه على المخرج “و” حينئذ “يطمئن قلبه” أي الرجل ولا تحتاج المرأة إلى ذلك بل تصبر قليلا ثم تستنجي واستبراء الرجل “على حسب عادته إما بالمشي أو بالتنحنح أو الاضطجاع” على شقه الأيسر “أو غيره” بنقل أقدام وركض وعصر ذكره برفق لاختلاف عادات الناس فلا يقيد بشيء “ولا يجوز” أي لا يصح “له الشروع في الوضوء حتى يطمئن بزوال رشح البول” لأن ظهور الرشح برأس السبيل مثل تقاطره يمنع صحة الوضوء
“لأنه أقوى من الواجب” حتى كان تركه من الكبائر
“فلا يقيد بشيء” قال في المضمرات ومتى وقع في قلبه أنه صار طاهرا جاز له أن يستنجي لأن كل أحد أعلم بحاله اهـ
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 344)
يجب الاستبراء بمشي أو تنحنح أو نوم على شقه الأيسر، ويختلف بطباع الناس.
وعبر بالوجوب تبعا للدرر وغيرها، وبعضهم عبر بأنه فرض وبعضهم بلفظ ينبغي وعليه فهو مندوب كما صرح به بعض الشافعية، ومحله إذا أمن خروج شيء بعده فيندب ذلك مبالغة في الاستبراء أو المراد الاستبراء بخصوص هذه الأشياء من نحو المشي والتنحنح، أما نفس الاستبراء حتى يطمئن قلبه بزوال الرشح فهو فرض … فلا يصح له الشروع في الوضوء حتى يطمئن بزوال الرشح. اهـ
[2] الأشباه والنظائر لابن نجيم (ص: 47)
الْقَاعِدَةُ الثَّالِثَةُ: الْيَقِينُ لَا يَزُولُ بِالشَّكِّ
وَدَلِيلُهَا مَا رَوَاهُ مُسْلِمٌ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ مَرْفُوعًا {إذَا وَجَدَ أَحَدُكُمْ فِي بَطْنِهِ شَيْئًا فَأَشْكَلَ عَلَيْهِ أَخَرَجَ مِنْهُ شَيْءٌ أَمْ لَا فَلَا يَخْرُجَنَّ مِنْ الْمَسْجِدِ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتًا، أَوْ يَجِدَ رِيحًا} … مَنْ تَيَقَّنَ الطَّهَارَةَ وَشَكَّ فِي الْحَدَثِ فَهُوَ مُتَطَهِّرٌ، وَمَنْ تَيَقَّنَ الْحَدَثَ وَشَكَّ فِي الطَّهَارَةِ فَهُوَ مُحْدِثٌ … وَلَوْ تَيَقَّنَ الطَّهَارَةَ، وَالْحَدَثَ وَشَكَّ فِي السَّابِقِ فَهُوَ مُتَطَهِّرٌ
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel