Is my fast still valid if ejaculation occurs during ghusl?

Apr 7, 2023 | Sawm (Fasting)

Question

If one is fasting and they have a shower, and during that shower they ejaulate, stimulated or non stimulated, does this break the fast? Keep in mind they are in the process of washing themselves as this happens. Similar to whether you need to restart your wudhu if you pass gas during it.


Answer

If a person ejaculates due to touching their private parts their fast will become invalid. If however, a person ejaculates without touching their private parts, for example they were thinking about or looking at something which made them ejaculate then the fast will not break. Although, such practices must be avoided.

If a person makes themselves ejaculate they will have to take a ritual bath. Hence, one should clean away any impurities and wash their entire body including rinsing their mouth and nose.

Below are some additional scenarios for when a ritual bath becomes necessary.

If after ejaculating a person had a bath straight away without urinating, sleeping or walking approximately forty steps and semen leaked out of their private part after the ritual bath then they will have to repeat their ritual bath.

If after ejaculating the person either went to sleep, urinated or walked approximately forty steps and then semen leaked out of their private parts whilst being erect then they will need to repeat their ritual bath. However, if they were not erect they will not need to repeat the ritual bath.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 395) – (أو قبّل) ولم ينزل (أو احتلم أو أنزل بنظر) ولو إلى فرجها مرارا (أو بفكر) وإن طال مجمع…(لَمْ يُفْطِرْ)

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 399) – (قوله: وكذا الاستمناء بالكف) أي في كونه لا يفسد لكن هذا إذا لم ينزل أما إذا أنزل فعليه القضاء كما سيصرح به وهو المختار كما يأتي لكن المتبادر من كلامه الإنزال بقرينة ما بعده فيكون على خلاف المختار.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 160) – (قوله: وشرطه أبو يوسف) أي شرط الدفق، وأثر الخلاف يظهر فيما لو احتلم أو نظر بشهوة فأمسك ذكره حتى سكنت شهوته ثم أرسله فأنزل وجب عندهما لا عنده، وكذا لو خرج منه بقية المني بعد الغسل قبل النوم أو البول أو المشي الكثير نهر أي لا بعده؛ لأن النوم والبول والمشي يقطع مادة الزائل عن مكانه بشهوة فيكون الثاني زائلا عن مكانه بلا شهوة فلا يجب الغسل اتفاقا زيلعي، وأطلق المشي كثير، وقيده في المجتبى بالكثير وهو أوجه؛ لأن الخطوة والخطوتين لا يكون منهما ذلك حلية وبحر. قال المقدسي: وفي خاطري أنه عين له أربعون خطوة فلينظر. اهـ

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 161) – وفي الخانية: خرج مني بعد البول وذكره منتشر لزمه الغسل. قال في البحر: ومحله إن وجد الشهوة، وهو تقييد قولهم بعدم الغسل بخروجه بعد البول. (قوله: تقييد قولهم) أي فيقال إن عدم وجوب الغسل بخروجه بعد البول اتفاقا إذا لم يكن ذكره منتشرا فلو منتشرا وجب؛ لأنه إنزال جديد وجد معه الدفق والشهوة. أقول: وكذا يقيد عدم وجوبه بعدم النوم والمشي الكثير.

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel