Question
Salaam, would it be possible to get some advice from someone dual trained? ie Medically/ Mufti?
Salaam, please would you be able to help with a fiqh question?
I have severe OSA which is being treated with CPAP. This is the the only treatment option available. I use the humidifier setting on the machine to help me sleep. Without this, I wake up multiple times a night with extremely dry mouth and this leads to a very disturbed night sleep.
Would it be permissible for me to use the humidifier setting during Ramadhan? JazakAllah
Answer
Using CPAP without medication and with the humidifier setting turned off is permissible and will not invalidate the fast. If it is used with the humidifier on, then the fast will become invalid. This is because the humidifier releases water vapour which will reach the throat thus invalidating the fast. Hence, you may use the CPAP with the humidifier on throughout the night whilst you are not fasting, however, you must abstain from using the humidifier setting from dawn onwards once the fast has started. If by accident you woke up late and the time for fasting had started whilst you were using the humidifier then you will need to make up for that days fast only. For the rest of that day you will be required to abstain from anything a fasting person would normally refrain from to maintain the sanctity of Ramadan.
Having a humidifier placed in the room does not invalidate the fast as one does not normally inhale the water vapours intentionally from the machine. In the case of using a CPAP machine with the humidifier setting on, one is intentionally inhaling the water vapour. This is why the fast will become invalid in the latter scenario and not the former.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 395)
(أو دخل حلقه غبار أو ذباب أو دخان) ولو ذاكرا استحسانا لعدم إمكان التحرز عنه، ومفاده أنه لو أدخل حلقه الدخان أفطر أي دخان كان ولو عودا أو عنبرا له ذاكرا لإمكان التحرز عنه فليتنبه له كما بسطه الشرنبلالي
(قوله: أنه لو أدخل حلقه الدخان) أي بأي صورة كان الإدخال، حتى لو تبخر ببخور وآواه إلى نفسه واشتمه ذاكرا لصومه أفطر لإمكان التحرز عنه وهذا مما يغفل عنه كثير من الناس، ولا يتوهم أنه كشم الورد ومائه والمسك لوضوح الفرق بين هواء تطيب بريح المسك وشبهه وبين جوهر دخان وصل إلى جوفه بفعله إمداد وبه علم حكم شرب الدخان
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 401)
(وإن أفطر خطأ) كأن تمضمض فسبقه الماء أو شرب نائما … (قضى) في الصور كلها (فقط)
(قوله: أو شرب نائما) فيه أن النائم غير مخطئ لعدم قصده الفعل نعم صرح في النهر بأن المكروه والنائم كالمخطئ. اهـ.
وليس هو كالناسي؛ لأن النائم أو ذاهب العقل لم تؤكل ذبيحته وتؤكل ذبيحة من نسي التسمية بحر عن الخانية قال الرحمتي ومعناه: أن النسيان اعتبر عذرا في ترك التسمية بخلاف النوم والجنون فكذا يعتبر عذرا في تناول المفطر؛ لأن النسيان غير نادر الوقوع، وأما الذبح وتناول المفطر في حال النوم والجنون فنادر فلم يلحق بالنسيان
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel