Sajdah on Padded Prayer Mats

Oct 31, 2021 | Salat (Prayer)

Question

Salaam, is it permissible to pray on a padded Prayer mat? I recall something about it being a condition for the forehead to feel the ground.

What if a person is extremely helpless due to knee pain?


Answer

In order for the salat to be valid the force of the ground must be felt. The way to test this is if a person kept pushing their head further into the mat they would feel a firmness as opposed to a feeling of just sinking and getting smothered by the material one is on without feeling any firmness.

As an example, if one is praying on a carpet, laminate flooring, tiles, there will only be so far the head can be pushed into the ground. Contrary to this if a person performed sajdah on an extremely thick soft sponge, when they place their head down, they will not feel any firmness, rather, their face will just sink in and get smothered by the sponge. This will not be a valid sajdah.

Similarly, if the item was elevated but still placed on the ground, it will be permissible to perform salat on it, provided it is not just loosely hanging or swinging in the air. For example it would be permissible to perform salat whilst standing and prostrating onto a solid coffee table. Just because the table is elevated off the ground that would not render the salat impermissible. Rather, the coffee table itself will be in the ruling of the ground.

On the contrary it would not be permissible to perform salat on a hammock hung between two trees as it is hanging in the air and no matter how hard one pushes their head down they will be pushing their head into the hammock and feeling the resistance of the hammock not the ground.

You will have to judge your padded prayer mat based on the above explanation. If after some pushing into the ground you are able to feel the resistance and firmness of the ground then it will be permissible to use that mat for salat. If it is extremely thick, similar to a memory foam mat, where your face would just get smothered by the mat and you do not feel the hardness of the ground, then it will not be permissible to use that mat.

In such a case you can just place some padding under the knees to help comfort the knee pain.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 500)
وبشرط طهارة المكان وأن يجد حجم الأرض والناس عنه غافلون:

قوله وأن يجد حجم الأرض) تفسيره أن الساجد لو بالغ لا يتسفل رأسه أبلغ من ذلك، فصح على طنفسة وحصير وحنطة وشعير وسرير وعجلة وإن كانت على الأرض لا على ظهر حيوان كبساط مشدود بين أشجار، ولا على أرز أو ذرة إلا في جوالق أو ثلج إن لم يلبده وكان يغيب فيه وجهه ولا يجد حجمه، أو حشيش إلا إن وجد حجمه، ومن هنا يعلم الجواز على الطراحة القطن، فإن وجد الحجم جاز وإلا فلا بحر

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 499)
وفيه يفترض وضع أصابع القدم
قوله وفيه إلخ) أي في شرح الملتقى، وكذا قال في الهداية. وأما وضع القدمين فقد ذكر القدوري أنه فرض في السجود. اهـ. فإذا سجد ورفع أصابع رجليه لا يجوز، كذا ذكره الكرخي والجصاص، ولو وضع إحداهما جاز.
قال قاضي خان: ويكره. وذكر الإمام التمرتاشي أن اليدين والقدمين سواء في عدم الفرضية، وهو الذي يدل عليه كلام شيخ الإسلام في مبسوطه، وكذا في النهاية والعناية. قال في المجتبى: قلت ظاهر ما في مختصر الكرخي والمحيط والقدوري أنه إذا رفع إحداهما دون الأخرى لا يجوز. وقد رأيت في بعض النسخ فيه روايتان. اهـ. ومشى على رواية الجواز برفع إحداهما في الفيض والخلاصة وغيرهما، فصار في المسألة ثلاث روايات: الأولى فرضية وضعهما. الثانية فرضية إحداهما. الثالثة عدم الفرضية، وظاهره أنه سنة

قلت: ويمكن حمل كل من الروايتين السابقتين عليه بحمل ما ذكره الكرخي وغيره من عدم الجواز برفعهما على عدم الحل لا عدم الصحة، وكذا نفي التمرتاشي وشيخ الإسلام فرضية وضعهما لا ينافي الوجوب، وتصريح القدوري بالفرضية يمكن تأويله فإن الفرض قد يطلق على الواجب تأمل، وما مر عن شرح المنية للبحث فيه مجال، لأن وضع الجبهة لا يتوقف تحققه على وضع القدمين، بل توقفه على الركبتين واليدين أبلغ، فدعوى فرضية وضع القدمين دون غيرهما ترجيح بلا مرجح، والروايات المتظافرة إنما هي في عدم الجواز كما يظهر من كلامهم في الفرضية، وعدم الجواز صادق بالوجوب كما ذكرنا. ولم ينقل التعبير بالفرضية إلا عن القدوري، ولهذا والله أعلم

قال في البحر وذكر القدوري أن وضعهما فرض، وهو ضعيف. اهـ. والحاصل أن المشهور في كتب المذهب اعتماد الفرضية والأرجح من حيث الدليل والقواعد عدم الفرضية، ولذا قال في العناية والدرر: إنه الحق. ثم الأوجه حمل عدم الفرضية على الوجوب، والله أعلم

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel