Question
اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
On the day of Jummu’ah there are not any masajid near me except one. However, this masjid is ran by barevli’s and they do many bid’ah. For example, after the Jummu’ah salah they start yelling and chanting dhikr all in one group. They also on the corner of the wall have written “Ya Muhammad”. My question is that is my prayer behind them valid, makhruh, or invalid?
Jazak Allahu Khayr.
Answer
The Prophet (peace and blessings be upon him) said, “Pray behind every obedient and transgressing person” (Bayhaqi). In general, we would assume sound belief of anyone who declares the testimony of faith. We are not obliged to investigate or hold suspicions regarding another person’s belief.
Innovation in beliefs which arises from interpretation of the religion due to there being an element of non-definitiveness (shubha), does not take one out of the fold of Islam. For example, the belief that the Prophet (peace and blessings be upon him) was physically a light rather than human.
If one knows that someone has innovation in their beliefs, one should avoid praying behind them where reasonably possible. It would be prohibitively disliked to pray behind them when one has the choice of praying behind a person whose beliefs are not questionable, yet the prayer would be valid. Having said that, it will be superior to pray behind such a person than to pray alone because one would obtain the reward of fulfilling the prayer in congregation, though they would not obtain the full reward of praying behind a pious imam. If there are no other congregations taking place nearby, then there would be no dislike.
If the belief contradicts something that is necessarily known of the religion (ma’lum min al-din bi al-darura) i.e., a basic tenet of Islam, then praying behind them would not be valid. For example, the belief that the Qur’an has been changed, or that there is another prophet after the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him), or that he intrinsically possesses attributes that Allah alone has.
With regards to ‘ya muhammad’, there is nothing intrinsically prohibited in this phrase, as similar words are found in the tashahhud that we recite multiple times a day, i.e., the words ‘assalamu alayka ayyuha al-nabi’. This issue goes back to the belief of the one saying such a phrase. It is permissible if it is said out of love for the Prophet (peace and blessings be upon him) or one said it believing that their salutations will be conveyed to him. If, however, one believes that he is omnipresent, then this is unlawful and shirk. As for group dhikr, this is something permissible as long as it is not deemed a necessary part of the religion. Otherwise, it would become a reprehensible innovation.
التجريد للقدوري (3/ 1094): «4635 – وقال الدارقطني: رواه أبو سعيد عن مكحول وأبو سعيد مجهول، وذكر حديث مكحول عن أبي هريرة عن النبي – صلى الله عليه وسلم – قال: (صلوا خلف كل بر وفاجر، وعلى كل بر وفاجر). رواه معاوية بن صالح، وكان يحيى بن سعيد لا يحدث عنه. ومكحول لم يسمع من أبي هريرة. وذكر بعده حديث ابن مسعود، أن النبي – صلى الله عليه وسلم – قال: (ثلاث من السنة: الصلاة خلف كل إمام؛ لك صلاتك وعليه إثمه، والجهاد مع كل أمير؛ لك جهادك وعليه شره، والصلاة على كل ميت من أهل التوحيد وإن كان قاتل نفسه)
السنن الكبرى – البيهقي (4/ 29 ط العلمية): 6832 – أخبرنا أبو بكر بن الحارث الفقيه الأصبهاني، أنبأ علي بن عمر الحافظ، ثنا أبو روق أحمد بن محمد بن بكر بالبصرة، ثنا بحر بن نصر، ثنا ابن وهب، قال: حدثني معاوية بن صالح، عن العلاء بن الحارث، عن مكحول، عن أبي هريرة، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: صلوا خلف كل بر وفاجر وصلوا على كل بر وفاجر وجاهدوا مع كل بر وفاجر
مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص115): “والمبتدع” بارتكابه ما أحدث على خلاف الحق المتلقى عن رسول الله صلى الله عليه وسلم من علم أو عمل أو حال بنوع شبهة أو استحسان وروى محمد عن أبي حنيفة رحمه الله تعالى وأبي يوسف أن الصلاة خلف أهل الأهواء لا تجوز والصحيح أنها تصح مع الكراهة خلف من لا تكفره بدعته لقوله صلى الله عليه وسلم: “صلوا خلف كل بر وفاجر وصلوا على كل بر وفاجر وجاهدوا مع كل بر وفاجر” رواه الدارقطني كما في [البرهان] وقال في [مجمع الروايات] : وإذا صلى خلف فاسق أو مبتدع يكون محرزا ثواب الجماعة لكن لا ينال ثواب من يصلي خلف إمام تقي
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص303): قوله: “خلف من لا تكفره بدعته” فلا تجوز الصلاة خلف من ينكر شفاعة النبي صلى الله عليه وسلم أو الكرام الكاتبين أو الرؤية لأنه كافر وان قال لا يرى لجلاله وعظمته فهو مبتدع والمشبه كأن قال لله يد أو رجل كالعباد كافر وإن قال هو جسم لا كالأجسام فهو مبتدع وإن أنكر خلافة الصديق كفر كمن أنكر الإسراء لا المعراج وألحق في الفتح عمر بالصديق في هذا الحكم وألحق في البرهان عثمان بهما أيضا ولا تجوز الصلاة خلف منكر المسح على الخفين أو صحبة الصديق أو من يسب الشيخين أو يقذف الصديقة ولا خلف من أنكر بعض ما علم من الدين ضرورة لكفره ولا يلتفت إلى تأوله واجتهاده وتجوز خلف من يفضل عليا على غيره قوله: “يكون محرزا ثواب الجماعة” أي مع الكراهة ان وجد غيرهم وإلا فلا كراهة كما في البحر بحثا وفي السراج هل الأفضل أن يصلي خلف هؤلاء أم الأنفراد قيل أما في الفاسق فالصلاة خلفه أولى وهذا إنما يظهر على أن إمامته مكروهة تنزيها أما على القول بكراهة التحريم فلا وأما الآخرون فيمكن أن يقال الانفراد أولى لجهلهم بشروط الصلاة ويمكن إجراؤهم على قياس الصلاة خلف الفاسق وجزم في البحر بإن الاقتداء بهم أفضل من الإنفراد وتكره الصلاة خلف أمرد وسفيه ومفلوج وأبرص شاع برصه ومراء ومتصنع ومجذوم ولا خلف من أم بأجرة على ما أفتى به المتأخرون أفاد السيد وقال البدر العيني يجوز الاقتداء بالمخالف وكل بر وفاجر ما لم يكن مبتدعا بدعة يكفر بها وما لم يتحقق من إمامه مفسدا لصلاته في إعتقاده اهـ وإذا لم يجد غير المخالف فلا كراهة في الاقتداء به والاقتداء به أولى من الإنفراد على أن الكراهة لا تنافي الثواب أفاده العلامة نوح
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel