Question
I’m a 21 year old convert from India and my parents are hindu. So, the problem is that I can’t go to jumu’ah because of my parents, they don’t allow me to go to a masjid, I’ve tried before to visit a masjid but their reaction was pretty bad, especially my father. I don’t know how bad the situation may get here if I argue with my parents and go to a masjid. And for that reason I haven’t attended jumu’ah.
What’s the right thing to do in this situation?
Answer
We commend your unwavering faith during such challenging times, especially at a young age. Your situation can be viewed as a test, an opportunity to earn great rewards through patience, as Allah tests believers in various ways.
In response to your query, we can offer general guidelines, but you must adapt them to your specific circumstances since you have a better understanding of your situation, such as how your family or others might react and the potential risks of revealing your faith.
Your primary aim should be to perform jumuʿah prayer whenever and wherever possible. If you can discreetly travel out of your village or attend jumuʿah without attracting attention, then you should do so.
If attending jumuʿah at the mosque is not feasible due to genuine fear of significant harm, whether from family, neighbours, or law enforcement, you may be permitted to miss jumuʿah and instead perform the zuhr prayer at home. It’s crucial to emphasise that this fear should be real and substantial, not merely a doubt. Minor insults or mockery would not justify missing jumuʿah.
If you must perform the zuhr prayer at home, rest assured that you will still receive the reward of jumuʿah, as missing it is beyond your control.
It is essential to begin contemplating a long-term plan that ensures your safety while allowing you to practice your religion freely. If your local area is not safe for Muslims, it may not be practical to remain there indefinitely.
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 297)
فصل: يسقط حضور الجماعة بواحد من ثمانية عشر شيئا منها “مطر وبرد” شديد “وخوف” ظالم
فصل يسقط حضور الجماعة ظاهره يعم جماعة الجمعة والعيدين فيصلي الجمعة ظهرا وتسقط صلاة العيد ويحرر
قوله: “وخوف ظالم” أي على نفسه أو ماله أو خوف ضياع ماله أو خوف ذهاب قافله لو اشتغل بالصلاة جماعة
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 555)
قال الحسن: أفادت هذه الرواية أن الجمعة والجماعة في ذلك سواء ليس على ما ظنه البعض أن ذلك عذر في الجماعة لأنها سنة لا في الجمعة لأنها من آكد الفرائض اهـ
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 299)
وإذا انقطع عن الجماعة لعذر من أعذارها المبيحة للتخلف” وكانت نيته حضورها لولا العذر الحاصل “يحصل له ثوابها” لقوله صلى الله عليه وسلم: “إنما الأعمال بالنيات وإنما لكل امرئ ما نوى
البناية شرح الهداية (3/ 71)
والمختفي من السلطان الظالم يباح له أن لا يخرج إلى الجمعة والجماعة، وتسقط بعذر المطر والوحل
البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 367)
قَوْلُهُ وَتَسْقُطُ بِعُذْرِ الْبَرْدِ الشَّدِيدِ إلَخْ) أَقُولُ: قَدْ أَوْصَلَهَا فِي مَتْنِ التَّنْوِيرِ وَشَرْحِهِ الدُّرَّ الْمُخْتَارِ إلَى عِشْرِينَ، وَقَدْ نَظَمْتهَا بِقَوْلِي
خُذْ عُدَّ أَعْذَارًا لِتَرْكِ جَمَاعَةٍ … عِشْرِينَ نَظْمًا قَدْ أَتَى مِثْلَ الدُّرَرْ
مَرَضٌ وَإِقْعَادٌ عَمًى وَزَمَانَةٌ … مَطَرٌ وَطِينٌ ثُمَّ بَرْدٌ قَدْ أَضَرّ
قَطْعٌ لِرِجْلٍ مَعَ يَدٍ أَوْ دُونَهَا … فَلْجٌ وَعَجْزُ الشَّيْخِ قَصْدٌ لِلسَّفَرْ
خَوْفٌ عَلَى مَالٍ كَذَا مِنْ ظَالِمٍ … أَوْ دَائِنٍ وَشَهِيُّ أَكْلٍ قَدْ حَضَرْ
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel