Joining a person performing Salah individually to pray congregationally

Jun 17, 2023 | Salat (Prayer)

Question

Assalamu alaikum.

After starting Salah individually, people sometimes stand alongside/behind and indicate that they are joining them in Salah with the first person becoming the Imam and leading the Salah.

Is this practice valid in the Hanafi Math’hab?
Are there any conditions or differences such as between Fardh & Sunnah prayers, audible & inaudible prayers, etc?

– If intention of leading is a requirement, would it be valid to start the Salah individually but with intention of leading/congregational prayer should someone seek to join?
– If considered invalid, would raising the voice for transitional Azhkaar invalidate the Salah in inaudible Salahs?
– What would be the ruling in the case of audible Salahs?

Jazakumullahu Khairan


Answer

If someone is performing salat individually, in some circumstances it will be permissible for another person to join that individual’s prayer. In the Hanafi school an intention to lead prayer is not a requirement though an intention to follow is. Hence, if a person stands to one side or behind someone else and makes an intention to join that person’s prayer, they will become a follower and thus for them the rules of a follower will apply such as not reciting Qur’an whilst in the standing position. This would be the case even if the Imam did not intend to lead the prayer.

There is however an important condition in the Hanafi school and that is the salat of the imam must be of an equal or higher state than the salat of the follower. For example, if the imam is leading a fard prayer the follower can join with the intention of the same fard prayer or an optional (nafl) prayer. If however the imam is performing a non-fard prayer it would not be permissible for a Hanafi to join that prayer with the intention of a fard prayer.

In the above case if a non-Hanafi who wishes to perform a fard prayer joins the prayer of a Hanafi who is performing their sunnah, then this maybe permissible for the follower according to their school of jurisprudence.

If a Hanafi is performing optional prayers and somebody joins their salat we would advise that the Hanafi continues with their salat as usual without raising their voice. The reason for this is that the follower might be someone who adopts a similar opinion to that of the Hanafi and therefore will become aware that the individual is not performing a fard prayer.

Another restriction within the Hanafi school is that one cannot join the prayer of a person who is completing missed rak’ats of a fard prayer (masbuq).

الفتاوى الهندية (1/ 86)
وَلَا يَصِحُّ اقْتِدَاءُ الْقَارِئِ بِالْأُمِّيِّ وَبِالْأَخْرَسِ وَكَذَا لَا يَصِحُّ اقْتِدَاءُ الْأُمِّيِّ بِالْأَخْرَسِ وَالْكَاسِي بِالْعَارِي وَالْمَسْبُوقِ فِي قَضَاءِ مَا سَبَقَ بِمِثْلِهِ. كَذَا فِي فَتَاوَى قَاضِي خَانْ.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 532)
فصل (ويجهر الإمام) وجوبا بحسب الجماعة، فإن زاد عليه أساء، ولو ائتم به بعد الفاتحة أو بعضها سرا أعادها جهرا بحر، لكن في آخر شرح المنية ائتم به بعد الفاتحة، يجهر بالسورة إن قصد الإمامة وإلا فلا يلزمه الجهر

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 532)
لكن في آخر شرح المنية ائتم به بعد الفاتحة، يجهر بالسورة إن قصد الإمامة وإلا فلا يلزمه الجهر

قوله إن قصد الإمامة إلخ) عزاه في القنية إلى فتاوى الكرماني. ووجهه أن الإمام منفرد في حق نفسه، ولذا لا يحنث في لا يؤم أحدا ما لم ينو الإمامة، ولا يحصل ثواب الجماعة إلا بالنية، ولا تفسد الصلاة بمحاذاة المرأة إلا بالنية كما مر في بحث النية، وسيذكر في باب الوتر عند ذكر كراهة الجماعة في التطوع على سبيل التداعي أنه لا كراهة على الإمام لو لم ينو الإمامة، فإذا كان كذلك فكيف تلزمه أحكام الإمامة بدون التزام فافهم

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 28)
وتفرض القراءة) عملا (في ركعتي الفرض) مطلقا أما تعيين الأوليين فواجب على المشهور (وكل النفل) للمنفرد لأن كل شفع صلاة، لكنه لا يعم الرباعية المؤكدة، فتأمل

قول للمنفرد) أي ولو حكما كالإمام، لانفراده برأيه، وكونه غير تابع لغيره، فخرج المقتدي فلا تفرض عليه القراءة في النفل ولو كان مقتديا بمفترض كما بيناه في باب الإمامة

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 49)
وفي التتارخانية: لو لم ينو الإمامة لا كراهة على الإمام فليحفظ

قوله وفي التتارخانية إلخ) عبارتها نقلا عن المحيط: وذكر القاضي الإمام أبو علي النسفي فيمن صلى العشاء والتراويح والوتر في منزله ثم أم قوما آخرين في التراويح ونوى الإمامة كره له ذلك، ولا يكره للمأمومين. ولو لم ينو الإمامة وشرع في الصلاة فاقتدى الناس به لم يكره لواحد منهما. اهـ. قال ط: وهل إذا اقتدى حنفي نوى سنة الجمعة البعدية بشافعي يصلي الظهر بعدها يكره نظرا لاعتقاد الحنفي لأنها نفل عنده على المعتمد أو لا يكره نظرا لاعتقاد الإمام؟ حرره. اهـ. ويظهر لي الأول لأن الأرجح أن العبرة لاعتقاد المقتدي، وهذه الصلاة في اعتقاده مكروهة.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 533)
ويسر في غيرها) «وكان – عليه الصلاة والسلام – يجهر في الكل ثم تركه في الظهر والعصر لدفع أذى الكفار» كافي (كمتنفل بالنهار) فإنه يسر (ويخير المنفرد في الجهر)

قوله فلو أم) أي فلو صلى المتنفل بالليل إماما جهر، ومقتضاه أن الوتر في غير رمضان كذلك لأن كلا منهما تكره فيه الجماعة على سبيل التداعي، وبدونه لا. وإذا وجب الجهر في النفل يجب في الوتر كما أفهمته عبارة الزيلعي أفاده الرحمتي

يقول: أصحابنا جعلوا المسبوق فيما يقضي كالمنفرد إلا في ثلاث مسائل إحداها: أنه إذا قام إلى قضاء ما سبق به فجاء إنسان واقتدى به لا يصح اقتداؤه

          الميحط البرهاني الجزء الثاني كتاب الصلاة في فصل بين الأذان والإقامة ص ١٠٣ دار إحياء التراث العربي

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel