Dua in one’s own language in salah

Oct 17, 2023 | Salat (Prayer)

Question

Assalamualikum Wa Rahmatullahi Wa Baraktu. are personal duas in our own language (if we dont speak Arabic) supposed to be made before tasleem or after tasleem (after concluding the salaah)? if it has to be before tasleem or if the duas before tasleem must be from the Quran or Ahaadith, can we use our phone after the tashahud and before the tasleem for duas we dont have memorized? or are we only allowed to use phone after tasleem, after concluding salaah? And in sujood can we make personal duas in our own language and make it as long as we want?

i have been asking around and getting different answers for these questions. a sheikh (i dont know if its okay for me to say who this sheikh is) said it is innovation to make dua after every fard salaah. he said duas are supposed to be made in salaah (either in sujood and/or before tasleem) and after tasleem (after concluding the salaah) is time for dhikr. and he said we are allowed to make personal duas in our own language in sujood. but another shaykh and a mufti (again i dont know if its okay for me to name them) said only duas from the Quran and Ahaadith are allowed to be made in salaah and this goes for in sujood. they both said personal duas in our own language are supposed to be made after after tasleem( after concluding the salaah). the mufti said in sujood for fard salaah the masnoon tasbeehs should suffice. which are the correct opinions? InshaAllah these questions make sense.


Answer

Engaging in supplication (du’a) after salat is permissible and supported by various narrations that demonstrate that the Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) himself made supplications following the completion of prayers. Abu Umama reports that the Messenger of Allah (Allah bless him and give him peace) was asked about which supplication was most readily accepted, to which he replied, “The one made in the later part of the night, and after the prescribed prayers.”[1]

While personal language supplications can be made after saying salam, it is crucial to use only Arabic within salat. These supplications within salat must be recited from memory and cannot be read from a device. They should be made using the supplications found in the Qur’an or hadith. If individuals wish to make their own supplications, these must be requests that can only be made to Allah, beyond the capability of any creation to fulfil. For instance, seeking forgiveness for sins is deemed appropriate since only Allah can grant such requests. Conversely, praying for specific worldly matters, like marrying a particular person, is not allowed, as such requests can be directed to the creation capable of fulfilling them.

[1] الجامع الصحيح للسنن والمسانيد (32/ 301) – وَعَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ – رضي الله عنه – قَالَ: قِيلَ: يَا رَسُولَ اللهِ، أَيُّ الدُّعَاءِ أَسْمَعُ؟ قَالَ: “جَوْفَ اللَّيْلِ الْآخِرِ وَدُبُرَ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوبَاتِ”

صحيح ابن خزيمة ط 3 (1/ 385) – أَنَا الْأُسْتَاذُ الْإِمَامُ أَبُو عُثْمَانَ إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الصَّابُونِيُّ قِرَاءَةً عَلَيْهِ، قَالَ: أَنَا أَبُو طَاهِرٍ، نَا أَبُو بَكْرٍ، نَا مُحَمَّدُ بْنُ مِسْكِينٍ الْيَمَامِيُّ وَالْحَسَنُ بْنُ إِسْرَائِيلَ اللُّؤْلُؤِيُّ الرَّمْلِيُّ، قَالَا: حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ بَكْرٍ. قَالَ اللُّؤْلُؤِيُّ: قَالَ: حَدَّثَنِي. وَقَال الْيَمَامِيُّ، قَالَ: أَخْبَرَنَا الْأَوْزَاعِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو عَمَّارٍ، حَدَّثَنِي أَبُو أَسْمَاءَ الرَّحَبِيُّ، حَدَّثَنِي ثَوْبَانُ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَنْصَرِفَ مِنْ صَلَاتِهِ اسْتَغْفَرَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، ثُمَّ قَالَ: “اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ، وَمِنْكَ السَّلَامُ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجِلَالِ وَالْإِكْرَامِ”.

البناية شرح الهداية (2/ 278) – (ولا يدعو بما يشبه كلام العباد) ش: فسره أصحابنا لما لا يستحيل سؤاله من غير الله تعالى، نحو أعطني كذا، وزوجني امرأة، وما لا يشبه كلام الناس ما يستحيل سؤاله عنهم كقوله: الله اغفر لي، كذا في “الإيضاح”

البناية شرح الهداية (2/ 279) – وقال بعض الشراح في قوله: ولا يدعو بما يشبه كلام العباد إشكال وهو أنه بعد ما قعد للتشهد لا يلحقها فساد، ويخرج منها بكلام الناس، قيل: يريد به فساد التحريمة حتى لا يجوز لغيره الاقتداء به بعده، وتقوية إصابة السلام أو فساد أصل الصلاة لو كان ترك سجدة. قلت: مراده إذا كان وجود ذلك قبل أن يقعد جاز التشهد؛ ولهذا قال في “الينابيع”: إن وجد ذلك قبل أن يقعد قدر التشهد بطلت صلاته، وإن وجد بعده تمت وعليه يحمل إطلاق غيره

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 72) – ودعا (بالادعية المذكورة في القرآن والسنة، لا بما يشبه كلام الناس) اضطرب فيه كلامهم ولا سيما المصنف، والمختار كما قاله الحلبي أن ما هو في القرآن أو في الحديث لا يفسد، وما ليس في أحدهما إن استحال طلبه من الخلق لا يفسد، وإلا يفسد لو قبل قدر التشهد، وإلا تتم به ما لم يتذكر سجدة فلا تفسد بسؤال المغفرة مطلقا ولو لعمي أو لعمرو، وكذا الرزق ما لم يقيده بمال ونحوه لاستعماله في العباد مجازا (ثم يسلم عن يمينه ويساره) حتى يرى بياض خده،

اللباب في شرح الكتاب (1/ 74) – (ولا يدعو بما يشبه كلام الناس) تحرزاً عن الفساد، وقد اضطرب فيه كلامهم، والمختار – كما قاله الحلبي – أن ما في القرآن والحديث لا يفسد مطلقاً، وما ليس في أحدهما إن استحال طلبه من الخلق لا يفسد، وإلا أفسد لو قبل القعود قدر التشهد، وإلا خرج به من الصلاة مه كراهية التحريم

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 11) – (قوله وقراءته من مصحف) أي يفسدها

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel