Solitary confinement in shariah.

Mar 25, 2022 | Miscellaneous

Question

Assalamualaykum.

I hope you are in good health. My question is: given the knowledge of how damaging solitary confinement is to the human mind and soul, in muslim land governed by the shariah, would sentencing a criminal (muslim or non-muslim) living in that land to solitary confinement be a valid form of punishment, or would it be a total violation of the shariah? if it violates the shariah, could you briefly explain the objective of the shariah and how such a sentence would violate the shariah?

Secondly: What would be the punishment for attempted murder in a Muslim land governed by shariah?


Answer

This response describes hypothetical features of a modern criminal justice system based on the Hanafi school.

First, taʿzir will be a cornerstone of this system. The Islamic judicial system retains discretion in applying criminal punishments when a crime does not meet the threshold for Quranic mandated punishments. This is known as taʿzir. Traditionally, the fiqh texts discuss detainment, corporal punishment and fines as common forms of taʿzir.[1] Critically, as discretionary punishments, the sentence and the severity of the punishment rely upon the ijtihad of the Islamic judge or the political leadership.[2]

I have not found any writings providing Islamic legal insight on solitary confinement. Applying solitary confinement as a punishment would be a matter of ijtihad, and therefore valid if the political leadership or Islamic judge inclines towards it. Nonetheless, the effect of long-term solitary confinement on the human mind is well-documented. Therefore, it is more appropriate that it is not applied for long periods as protecting the mind and intellect is an objective of the shariʿa. As a matter of ijtihad, the judicial system can verify an appropriate length through consultation with specialists.

Attempted murder, in UK law, is differentiated from grievous bodily harm through the clear intention to kill the victim. Such a concept does not appear to exist in the shariʿa. Instead, the shariʿa will apply the standard principles of qisas in retaliation for the bodily harm caused by the assailant.[3] However, the judge may apply taʿzir for further punishment.

I hope this offers some clarity to this matter. As judicial discretion is at the forefront of any such model, providing specifics or absolutes in matters previously not discussed by fiqh texts is difficult.

[1]           الفتاوى العالمكيرية = الفتاوى الهندية» (2/ 167): التعزير قد يكون بالحبس وقد يكون بالصفع وتعريك الأذن وقد يكون بالكلام العنيف وقد يكون بالضرب وقد يكون بنظر القاضي إليه بنظر عبوس كذا في النهاية وعند أبي يوسف – رحمه الله تعالى – يجوز التعزير للسلطان بأخذ المال وعندهما وباقي الأئمة الثلاثة لا يجوز كذا في فتح القدير. ومعنى التعزير بأخذ المال على القول به إمساك شيء من ماله عنده مدة لينزجر ثم يعيده الحاكم إليه لا أن يأخذه الحاكم لنفسه أو لبيت المال كما يتوهمه الظلمة إذ لا يجوز لأحد من المسلمين أخذ مال أحد بغير سبب شرعي كذا في البحر الرائق»

[2]           الفتاوى العالمكيرية = الفتاوى الهندية» (2/ 168): وتقديره مدة الحبس راجع إلى الحاكم كذا في البحر الرائق»

الفتاوى العالمكيرية = الفتاوى الهندية» (2/ 167): قالوا لكل مسلم إقامة التعزير حال مباشرة المعصية وأما بعد المباشرة فليس ذلك لغير الحاكم قال في القنية رأى غيره على فاحشة موجبة للتعزير بغير المحتسب فللمحتسب أن يعزر المعزر إن عزره بعد الفراغ منها كذا في البحر الرائق»

[3]           الفتاوى العالمكيرية = الفتاوى الهندية» (6/ 2): في عرف الفقهاء يراد بإطلاق اسم الجناية الفعل في النفس والأطراف كذا في التبيين والأول يسمى قتلا وهو فعل من العباد تزول به الحياة والثاني يسمى قطعا وجرحا كذا في العناية»

«الفتاوى العالمكيرية = الفتاوى الهندية» (6/ 3): ي البقالي: إذا قصد رأسه بالعصا فأصاب عينه فعليه الأرش في ماله؛ لأنه تعمد ضربه ف »

«الفتاوى العالمكيرية = الفتاوى الهندية» (6/ 9):(الباب الرابع في القصاص فيما دون النفس) ويعتبر فيما دون النفس المساواة في البدل ف»

Answered by:
Maulana Ikramul Hoque Miah

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel