Keeping the name Amirah

Oct 6, 2023 | Miscellaneous

Question

Salam is the name Amirah meaning princess a self proclaimed righteous name and is this allowed for a girls name in Islam. Jazzakallah Khair.


Answer

It is permissible to take the name ‘Amirah’ which means female leader or princess. This is because we are encouraged in Islam to keep names that have a good meaning. Names that appear to claim righteousness are permitted if taken with the intention of seeking the good attribute of the name. Keeping a good name can have a positive effect on a person, just as keeping a bad name can have a negative effect. This is why the Prophet (peace and blessings be upon him) changed the names of Companions who had a name with a negative meaning to a positive one, such as ‘Harb’ (war) to ‘Silm’ (peace). Even inanimate things, for example, he changed a land called ‘ꜤAfra’ (barren) to ‘Khadira’ (meadowland), and a mountain path called ‘ShiꜤb al-Dalala’ (path of deviation) to ‘ShiꜤb al-Huda’ (path of guidance). Therefore, one may keep a name with a positive attribute even though it may seemingly be claiming self-righteousness, in hope that Allah makes the attribute a reality that manifests in them. There were even Companions who had names that can be considered to be claiming self-righteousness such as Bara’ (innocent).

However, such names should not be taken by way of claiming oneself to be pious in the sight of Allah or for self-admiration, as this would fall under the divine prohibition, “So do not assert your own goodness: He knows best who is mindful of Him” (Qur’an 53:32).

The most preferred names are those of the righteous women mentioned in the Qur’an, such as ‘Maryam’, or those endorsed by the Prophet (peace and blessings be upon him), such as ‘Zaynab’, or names of his wives or daughters, like ‘Khadija’ or ‘Ruqayya’, or the names of female Companions and pious predecessors (may Allah be pleased with them all).

سنن أبي داود (4/ 289 ت محيي الدين عبد الحميد): 4956 – حدثنا أحمد بن صالح، حدثنا عبد الرزاق، عن معمر، عن الزهري، عن سعيد بن المسيب، عن أبيه، عن جده، أن النبي صلى الله عليه وسلم، قال له: «ما اسمك؟» قال: حزن، قال: «أنت سهل» قال: لا، السهل يوطأ ويمتهن، قال سعيد: «فظننت أنه سيصيبنا بعده حزونة» قال أبو داود: «وغير النبي صلى الله عليه وسلم اسم العاص، وعزيز، وعتلة، وشيطان، والحكم، وغراب، وحباب، وشهاب، فسماه هشاما، وسمى حربا سلما، وسمى المضطجع المنبعث، وأرضا تسمى عفرة سماها خضرة، وشعب الضلالة، سماه شعب الهدى، وبنو الزنية، سماهم بني الرشدة، وسمى بني مغوية، بني رشدة» قال أبو داود: «تركت أسانيدها للاختصار»

شرح النووي على مسلم (14/ 120): [2142] في الحديثين الآخرين أن النبي صلى الله عليه وسلم غير اسم برة بنت أبي سلمة وبرة بنت جحش فسماهما زينب وزينب وقال لاتزكوا أنفسكم الله أعلم بأهل البر منكم معنى هذه الأحاديث تغيير الاسم القبيح أو المكروه إلى حسن وقد ثبت أحاديث بتغييره صلى الله عليه وسلم أسماء جماعة كثيرين من الصحابة وقد بين صلى الله عليه وسلم العلة في النوعين وما في معناهما وهى التزكية أو خوف النطير

تكملة فتح الملهم (4/ 127): قوله: فقيل تزكي نفسها: ويظهر من عبارة للقرطبي أنه صلي الله عليه وسلم إنما غير اسمها لكونها زوجته أو ربيبته وكره أن يكون في اسمها تزكية لنفسها وكأن القرطبي رحمه الله يشير إلي أن مثل هذه الأسماء يجوز لغيرها إذا سمي بها تفاؤلا لا تزكية للنفس والله سبحانه أعلم

‌الفتاوى التتارخانية (18/229): التسمية ‌باسم ‌لم ‌يذكره ‌الله ‌تعالى ‌في عباده ولا ذكره رسوله ولا استعمله المسلمون، تكلموا فيه والأولى أن لا تفعل

المحيط البرهاني (5/ 382): وفي «الفتاوى» : ‌التسمية ‌باسم ‌لم ‌يذكره ‌الله ‌تعالى ‌في ‌كتابه ولا ذكره رسول الله عليه السلام، ولا استعمله المسلمون تكلموا فيه، والأولى أن لا تفعل

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel