Question
Assalamoualaikoum,
I am a Dr currently working in a Neonatal Unit, in Mauritius. We recently had a discussion among Muslim colleagues about use of surfactant in our Unit. As you are aware, NICUs cater for preterm babies who have RDS (respiratory Distress Syndrome). This syndrome occurs due a deficiency of surfactant in the alveoli of the babies. Treatment of RDS is ventilator support and surfactant administration intra-tracheally. We have the following 2 surfactant available in Mauritius:
1. Porcine origin: poractant alfa (Curosurf ®). Dosage is 200mg/kg (2.5ml/kg)
2. Bovine origin: beractant (survanta ®). Dosage 100mg/kg (4ml/kg)
Methods of surfactant administration:
1. Classical method: intubated baby, surfactant given through Endotracheal Tube with the help of a feeding tube.
2. INSURE technique: Intubate, surfactant (with help of feeding tube), extubate. Goal is to minimize invasive ventilation.
3. LISA: less invasive/minimally invasive surfactant administration. No need to intubate baby. Baby is kept on non-invasive ventilation and surfactant is given directly to the trachea using a catheter. LISA or INSURE method is the preferred method as baby is ventilated mainly by non-invasive method and thus it prevents complications associated with invasive ventilation. (see attached) Curosurf is better than Survanta (see attached) Also for LISA and INSURE, curosurf is better as a smaller volume is required for same effect (2.5ml/kg Vs 4ml/Kg)
Question:
1. Are we allowed to use either Curosurf or Survanta with muslim babies, knowing that both are
not from a halal source?
2. Are we allowed to give preference to Curosurf (instead of surfactant) in muslim babies, based
on the following facts: curosurf is better, that less volume is needed (so LISA or INSURE can be
done) and thus minimal/or no use of invasive ventilation (so less ventilator associated
complications)?
Answer
- Ideally, synthetic surfactants should be used where possible. Otherwise, there seems to be leeway in using Curosurf or Survanta in your treatments, based on the scientific research and context you have provided. Usually, jurists permit using haram medicine for such an illness that a upright Muslim doctor says for the medicine to be used and there is no permissible alternative available. Keeping this in mind, there should be efforts in trying to produce permissible alternatives, such as effective synthetic surfactants or sourcing Survanta from bovine slaughtered according to Shari’ah.
- Since there seems to be an allowance for using either of the surfactants in this case, Curosurf may be preferred over Survanta.
الفتاوى الهندية (5/ 355) – يجوز للعليل شرب الدم والبول وأكل الميتة للتداوي إذا أخبره طبيب مسلم أن شفاءه فيه ولم يجد من المباح ما يقوم مقامه وإن قال الطبيب يتعجل شفاؤك فيه وجهان.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 210) – فروع] اختلف في التداوي بالمحرم وظاهر المذهب المنع كما في رضاع البحر، لكن نقل المصنف ثمة وهنا عن الحاوي: وقيل يرخص إذا علم فيه الشفاء ولم يعلم دواء آخر كما رخص الخمر للعطشان وعليه الفتوى
مطلب في التداوي بالمحرم (قوله اختلف في التداوي بالمحرم) ففي النهاية عن الذخيرة يجوز إن علم فيه شفاء ولم يعلم دواء آخر. وفي الخانية في معنى قوله – عليه الصلاة والسلام – «إن الله لم يجعل شفاءكم فيما حرم عليكم» كما رواه البخاري أن ما فيه شفاء لا بأس به كما يحل الخمر للعطشان في الضرورة، وكذا اختاره صاحب الهداية في التجنيس فقال: لو رعف فكتب الفاتحة بالدم على جبهته وأنفه جاز للاستشفاء، وبالبول أيضا إن علم فيه شفاء لا بأس به، لكن لم ينقل وهذا؛ لأن الحرمة ساقطة عند الاستشفاء كحل الخمر والميتة للعطشان والجائع. اهـ من البحر. وأفاد سيدي عبد الغني أنه لا يظهر الاختلاف في كلامهم لاتفاقهم على الجواز للضرورة، واشتراط صاحب النهاية العلم لا ينافيه اشتراط من بعده الشفاء ولذا قال والدي في شرح الدرر: إن قوله لا للتداوي محمول على المظنون وإلا فجوازه باليقيني اتفاق كما صرح به في المصفى. اهـ.
أقول: وهو ظاهر موافق لما مر في الاستدلال، لقول الإمام: لكن قد علمت أن قول الأطباء لا يحصل به العلم. والظاهر أن التجربة يحصل بها غلبة الظن دون اليقين إلا أن يريدوا بالعلم غلبة الظن وهو شائع في كلامهم تأمل
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (5/ 228) – مطلب في التداوي بالمحرم (قوله ورده في البدائع إلخ) قدمنا في البيع الفاسد عند قوله ولبن امرأة أن صاحب الخانية والنهاية اختارا جوازه إن علم أن فيه شفاء ولم يجد دواء غيره قال في النهاية: وفي التهذيب يجوز للعليل شرب البول والدم والميتة للتداوي إذا أخبره طبيب مسلم أن فيه شفاءه ولم يجد من المباح ما يقوم مقامه، وإن قال الطبيب يتعجل شفاؤك به فيه وجهان، وهل يجوز شرب العليل من الخمر للتداوي فيه وجهان، وكذا ذكره الإمام التمرتاشي وكذا في الذخيرة وما قيل إن الاستشفاء بالحرام حرام غير مجرى على إطلاقه وأن الاستشفاء بالحرام إنما لا يجوز إذا لم يعلم أن فيه شفاء أما إن علم وليس له دواء غيره يجوز ومعنى قول ابن مسعود – رضي الله عنه – لم يجعل شفاؤكم فيما حرم عليكم يحتمل أن يكون قال ذلك في داء عرف له دواء غير المحرم لأنه حينئذ يستغني بالحلال عن الحرام ويجوز أن يقال تنكشف الحرمة عند الحاجة فلا يكون الشفاء بالحرام وإنما يكون بالحلال اهـ نور العين من آخر الفصل التاسع والأربعين.
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel