Cream of tatar

Jan 23, 2024 | Food & Drink

Question

It is a byproduct of the alcohol making process, but is not intoxicating in and of itself. Used in baking.


Answer

Cream of tartar (E334, also known as tartaric acid or potassium bitartrate) is considered haram if sourced from wine production. However, if it is synthetically made, it is considered halal.

Synthetically derived tartaric acid is not haram since it is chemically produced through an enzymatic process, not through wine-making. Therefore, it is important to determine the production process before using this ingredient.

In European markets, cream of tartar is typically produced from wine barrel sediments. During fermentation, tartaric acid crystallizes and deposits in wine casks and barrels. These crystals are then scraped off and processed into a powder. Although some tartaric acid forms before the wine-making process concludes, the high likelihood of contamination with wine makes it impermissible.

The fact that cream of tartar is not intoxicating is irrelevant. Any alcohol made from grapes or dates is unlawful, regardless of its intoxicating capacity. As the Prophet (peace and blessings be upon him) stated, if a large quantity of a substance can intoxicate, even a small non-intoxicating amount is impermissible.

There are many alternatives to cream of tartar in food ingredients, such as lemon juice, white vinegar, baking powder, buttermilk, and yoghurt. Which replacement you choose will depend on why you are using cream of tartar. The following website is useful in this regard:

https://www.healthline.com/nutrition/cream-of-tartar-substitutes

https://www.sanha.org.za/flashnews/2022/flashn198.html

التجريد للقدوري (2/ 763): إذا احترقت النجاسة بالنار طهرت  قال أبو حنيفة ومحمد: إذا احترقت النجاسة بالنار طهرت. وقال أبو يوسف: لا تطهر. وبه قال الشافعي. لنا أن المعنى الموجب لنجاسة الأشياء المستحيل ما فيها من الاستحالة، ولهذا قال النبي – صلى الله عليه وسلم – في الروثة، “إنها ركس”، ومتى احترقت زالت الاستحالة، فزالت النجاسة بزوال علتها. ولأنها [عين نجسة] فجاز أن تطهر بالاستحالة، كالخمر وجلد الميتة. ولأن النار تحيل النجاسة أبلغ من إحالة الخل؛ لأنها تغير سائر الصفات والتخليل يغير الطعم خاصة، فإذا طهرت الخمر بالتخليل فلأن تطهر النجاسة بالنار أولى.

البحر الرائق (8/ 249): قال – رحمه الله – (وخل الخمر سواء خللت أو تخللت) يعني خل الخمر فلا فرق في ذلك بين أن يتخلل بنفسه أو تخلل بإلقاء شيء فيه كالملح أو الخل أو النقل من الظل إلى الشمس أو بإيقاد النار بالقرب منها خلافا للشافعي إذا تخللت بإلقاء شيء فيها كالملح ولنا قوله: – عليه الصلاة والسلام – «نعم إلا دم الخل مطلقا» فيتناول جميع صورها ولأن بالتخليل إزالة الوصف المفسد وثبات صفة الصلاح كالذبائح فالتخليل أولى لما فيه من إحراز مال يصير حلالا ثم فعل ذلك غير حكمه من الحرمة إلى الحل ومن النجاسة إلى الطهارة ألا ترى أن ظرفها كان طاهرا تنجس بها فإذا طهر بالتخليل طهر جميع أجزائه، وأجزاء إنائه هو الصحيح.

رد المحتار (6/ 735): (قوله والحرق كالغسل) لأن النار تأكل ما فيه من النجاسة حتى لا يبقى فيه شيء، أو تحيله فيصير الدم رمادا فيطهر بالاستحالة، ولهذا لو أحرقت العذرة وصارت رمادا طهرت للاستحالة، كالخمر إذا تخللت، وكالخنزير إذا وقع في المملحة وصار ملحا. وعلى هذا قالوا: إذا تنجس التنور يطهر بالنار حتى لا يتنجس الخبز، وكذلك إذا تنجس ممسحة الخباز تطهر بالنار زيلعي. قال السائحاني: وبهذا لا يظهر ما عزي لأبي يوسف أن السكين المموه بالماء النجس يموه بالطاهر ثلاثا لأنه لما دخل النار ومكث أدنى مدة لم يبق أثر النجاسة فيه لا ظاهرا ولا باطنا اهـ

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel