Washing Inside of Private Area Whilst Fasting

Apr 15, 2022 | Fasting

Question

As Salaamu Alaikum!
If someone washed the entrance opening hole of vagina (where inside pink muscles are visible to the eye) with palm, rubbing on it for removing secretion while using muslim shower. Does it invalidate the fast?
If someone is not sure when it happens and when not then how to give the qada?
If someone is unaware of a ruling and then know it, qada become compulsary or the fast in ignorance of the ruling becomes valid?


Answer

Water or other substance entering the vagina does not break the fast. Some earlier jurists had written that it will break the fast, however, contemporary research shows that substance entered into the vagina will not reach the digestive tract.

It is compulsory for a person to learn about which acts break the fast and which do not. If a person carries out an act which breaks the fast, they will be required to make up a fast for each fast which was broken. This will apply even if they did not know that the fast breaks due to that particular act, as access to Islamic knowledge is very easy in this day and age.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 371)
من شخص مخصوص) مسلم كائن في دارنا أو عالم بالوجوب

قوله: أو عالم بالوجوب) أي أو كائن في غير دارنا عالم بالوجوب فالكون بدار الإسلام موجب للصوم، وإن لم يعلم بوجوبه إذ لا يعذر بالجهل في دار الإسلام، بخلاف من أسلم في دار الحرب ولم يعلم به فإنه لا يجب عليه ما لم يعلم فإذا علم ليس عليه قضاء ما مضى إذ لا تكليف بدون العلم ثمة للعذر بالجهل وإنما يحصل له العلم الموجب بإخبار رجلين أو رجل وامرأتين مستورين أو واحد عدل وعندهما لا يشترط العدالة ولا البلوغ والحرية كما في إمداد الفتاح

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 380)
ولو نوى القضاء نهارا صار نفلا فيقضيه لو أفسده لأن الجهل في دارنا غير معتبر فلم يكن كالمظنون

قوله: لأن الجهل إلخ) جواب عما في الفتح من قوله قيل هذا أي لزوم القضاء إذا علم أن صومه عن القضاء لم تصح نيته من النهار.
أما إذا لم يعلم فلا يلزم بالشروع كالمظنون قال في البحر وتبعه في النهر الذي يظهر ترجيح الإطلاق فإن الجهل بالأحكام في دار الإسلام ليس بمعتبر خصوصا أن عدم جواز القضاء بنيته نهارا متفق عليه فيما يظهر فليس كالمظنون اهـ.
وما قدمناه عن القهستاني مبني على هذا القيل

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel