Use of Artificial Grass on Graves

Nov 4, 2023 | Death and Burial

Question

As Salaamu ‘Alaykum Wa Rahmatullahi Wa Barakaatuhu,

Mufti Saab

We are writing in relation to our grave maintenance programme. Key points are as follows:

1. We have at the outset said we will maintain graves, the key component here being to maintain the mound over the grave to the height required in line with shariah, but also to make sure the grave is free from weeds etc. We consider this to be our obligation, not an obligation on families.
2. We have used two different types of grass covering on the graves. This is to slow down soil erosion, stop or reduce weeds growing and to reduce the amount of labour required to maintain each grave. Across about 12,000 graves labour would still be required albeit less each year but it is still a significant cost.
3. The two types of grass covering vary significantly in terms of cost, including labour to install – £150 for one type, about £85 for another. The main issue here is that this is not a one-off cost, as after some years we have to replace the grass covering.
4. We do ask families to contribute to this – some do, our intention at the outset was that regardless of whether they contribute or not, we will maintain all graves to the same standard.

Given the significant cost of replacing grass covering periodically, we would like to consider using artificial turf. The graves will still require some labour for maintenance, but not as much, and importantly the grass will not need replacing periodically.

We would like your opinion whether the above would be allowable .


Answer

We do not find any mention in the books of fiqh clearly stating the ruling of planting grass on graves. However, what we do find is prohibition from beautifying the graves. The scholars were wary about such practices becoming common amongst people, as beautifying graves can bring about incorrect beliefs within the unlearned. We can draw from this that not all forms of beautification are discouraged. Beautification that makes a grave stand out or draw attention to it is not allowed because it may lead to grave worship or other such prohibitions. Keeping the grave neat and tidy would not make the grave stand out so would not fall under this prohibition. We would consider laying turf, whether it is natural or artificial, to be part of the upkeep process of the grave and hence not fall under the prohibition of beautification. We would recommend laying the artificial turf in such a way that it blends in with the rest of the land and does not aesthetically single out a grave, then this would be allowed, since the grave would not stand out nor draw attention due to the surrounding land being the same.

شرح النووي على مسلم (3/ 202): وقد أنكر الخطابي ما ‌يفعله ‌الناس ‌على ‌القبور من الأخواص ونحوها متعلقين بهذا الحديث وقال لا أصل له ولا وجه له

فتح الباري لابن حجر (1/ 320): وقد ‌استنكر ‌الخطابي ومن تبعه وضع الناس الجريد ونحوه في القبر عملا بهذا الحديث وقال الطرطوشي لأن ذلك خاص ببركة يده وقال القاضي عياض لأنه علل غرزهما على القبر بأمر مغيب وهو قوله ليعذبان

إرشاد الساري لشرح صحيح البخاري (2/ 453): وإنما ذلك خاص ببركة يده الكريمة. ومن ثم استنكر الخطابي وضع الناس الجريد ونحوه على القبر، عملاً بهذا الحديث. وكذلك الطرطوشي في سراج الملوك قائلين: بأن ذلك خاص بالنبي -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- لبركة يده المقدّسة وبعلمه بما في القبور، وجرى على ذلك ابن الحاج في مدخله

معارف السنن (265/1): اتفق الخطابي والطرطوشي والقاضي عياض على المنع، وقولهم أولى بالاتباع حيث أصبح مثل تلك المسامحات والتعللات مثارا للبدع المنكرة والفتن السائرة، فترى العامة يلقون الزهور على القبور، وبالأخص على قبور الأولياء الصلحاء والأولياء، والجهلة منهم ازدادوا إصرارا على ذلك وتغالوا فيه، وأوضحت ذلك منشأ في الجهلة لعقائد فاسدة تأباها الشريعة النقية، وظنوا ذلك سببا للثواب والأجر الجزيل، فالمصلحة العامة في الشريعة تقتضي منع صلك بتاتا استئصالا لشأفة البدع وحسما لمادة المنكرات المحدثة، وبالجملة هذه بدعة مشرقية منكرة

الدر المختار (ص123): (‌ولا ‌يربع) ‌للنهي (‌ويسنم) ‌ندبا وفي الظهيرية: وجوبا قدر شبر

رد المحتار (2/ 237): قوله ويسنم) أي يجعل ترابه مرتفعا عليه كسنام الجمل، لما روى البخاري عن سفيان النمار ” أنه رأى قبر النبي – صلى الله عليه وسلم – مسنما ” وبه قال الثوري والليث ومالك وأحمد والجمهور. وقال الشافعي، التسطيح: أي التربيع أفضل، وتمامه في شرح المنية (قوله: وفي الظهيرية وجوبا) هو مقتضى النهي المذكور، ويؤيده ما في البدائع من التعليل بأنه من صنيع أهل الكتاب، والتشبه بهم فيما منه بد مكروه اهـ لكن في النهر أن الأول أولى. قلت: ولعل وجهه شبهة الاختلاف، والحديث الذي استدل به الشافعي على التربيع فيكون النهي مصروفا عن ظاهره فتأمل

الفتاوى الهندية (1/ 166): ‌ولا ‌بأس ‌برش ‌الماء ‌عليه ويكره أن يبنى على القبر أو يقعد أو ينام عليه أو يوطأ عليه أو تقضى حاجة الإنسان من بول أو غائط أو يعلم بعلامة من كتابة ونحوه، كذا في التبيين. وإذا خربت القبور فلا بأس بتطيينها، كذا في التتارخانية، وهو الأصح وعليه الفتوى، كذا في جواهر الأخلاطي

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel