Employee fulfilling trust and employer rights

Nov 28, 2023 | Business & Trade

Question

Al-Salamu Alaykum Shaykh. Shaykh may I seek some advice from you regarding working for another?

Some years ago, I read this booklet by a Dawah organisation and it contained scenarios when an employee would owe money back to his employer for certain things he had done.

I would say since I read this, I had a fear of working for another in the sense that if I fell into these things I would owe money back.

But of course, many people work for others and so there would be a normal way of doing things and things that would be acceptable. Shaykh when it comes to taking breaks for example or other similar things during work, would one have to ask one’s employer if it’s okay to take a 5 minute break every so often etc. Would one have to calculate wages to give back for time he is not actually working?

I’m also concerned that if these things are constantly brought to the attention of the employer or manager, they may view the employee as hassling and not want to continue on with him.

Please could you help me regarding these queries?


Answer

If your employer permits taking breaks or doing other non-work related actions during working hours, then this will be permissible based upon their guidelines. This may be an explicit permission in a contract or an implicit permission by the employer being fine with employees doing such actions. If your employer does not permit certain non-work related actions such as taking extra breaks, then doing so during work hours will not be permissible unless it is for praying the obligatory fard prayers. Hence, it would not be necessary to constantly ask the employer to take a break if they have already permitted it. If you are unsure what the employer will or will not permit, contact them for clarification.

If you are paid based on time, as long as you were present during the work hours, you will not have to technically return any wages for little time spent in non-work related activities as the employer would normally excuse minor amounts of such activities. If you are paid upon fulfilling some work then as long as you fulfilled the work you would be paid in full.

We do not know what this Dawah booklet contained but there would only be a few scenarios where the employee would return money back to the employer. Such as if they were contracted to work a certain number of hours and they did not work them. Likewise, if they were working for someone else during that time and they employer unknowingly pays them for that time then they would have to return that wage as the new employer will pay them for work and not the first employer.

Nonetheless, you should treat your employment as a trust and fulfil it to the best of your ability in accordance to the employer’s guidance.

اللباب في شرح الكتاب (2/ 93) – (والأجراء على ضربين) أي نوعين (أجير مشترك، وأجير خاص، فالمشترك من) يعمل لا لواحد، أو لواحد من غير توقيب، ومن أحكامه أنه (لا يستحق الأجرة حتى يعمل) المعقود عليه، وذلك (كالصباغ والقصار) ونحوهما (والمتاع أمانة في يده: إن هلك لم يضمن شيئا، عند أبي حنيفة)

اللباب في شرح الكتاب (2/ 94) – (والأجير الخاص) – ويسمى أجير واحد أيضا – هو (الذي) يعمل لواحد عملا موقتا بالتخصيص، ومن أحكامه أنه (يستحق الأجرة بتسليم نفسه في المدة) المعقود عليها (وإن لم يعمل) وذلك (كمن استؤجر شهرا للخدمة أو لرعي الغنم) ؛ لأن المعقود عليه تسليم نفسه، لا عمله، كالدار المستأجرة للسكنى، والأجر مقابل بها، فيستحقه ما لم يمنع من العمل مانع كمرض ومطر ونحوهما مما يمنع التمكن من العمل. ثم الأجير للخدمة أو لرعي الغنم إنما يكون خاصا إذا شرط عليه أن لا يخدم غيره ولا يرعى لغيره أو ذكر المدة أو لا، كأن يستأجره شهرا ليرعى له غنما مسماة بأجر معلوم فإنه أجير خاص بأول الكلام، وتمامه في الدرر، ولبس للخاص أن يعمل لغيره، ولو عمل نقص من أجرته بقدر ما عمل، فتاوى النوازل (ولا ضمان على الأجير الخاص فيما تلف في يده) بأن سرق منه أو غصب لأنه أمانة في يده، لأنه قبضه بإذنه (ولا ما تلف من عمله) العمل المعتاد: كتخريق للثوب من دقه، لأن منافعه صارت مملوكة للمستأجر، فإذا أمره بالصرف إلى ملكه صح وصار نائبا منابه فصار فعله منقولا إليه كأنه فعله بنفسه، قيدنا العمل بالمعتاد لأنه لو كان غير معتاد بأن تعمد الفساد ضمن كالمودع.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 70) – (قوله وليس للخاص أن يعمل لغيره) بل ولا أن يصلي النافلة. قال في التتارخانية: وفي فتاوى الفضلي وإذا استأجر رجلا يوما يعمل كذا فعليه أن يعمل ذلك العمل إلى تمام المدة ولا يشتغل بشيء آخر سوى المكتوبة وفي فتاوى سمرقند: وقد قال بعض مشايخنا له أن يؤدي السنة أيضا. واتفقوا أنه لا يؤدي نفلا وعليه الفتوى. وفي غريب الرواية قال أبو علي الدقاق: لا يمنع في المصر من إتيان الجمعة، ويسقط من الأجير بقدر اشتغاله إن كان بعيدا، وإن قريبا لم يحط شيء فإن كان بعيدا واشتغل قدر ربع النهار يحط عنه ربع الأجرة. (قوله ولو عمل نقص من أجرته إلخ) قال في التتارخانية: نجار استؤجر إلى الليل فعمل لآخر دواة بدرهم وهو يعلم فهو آثم، وإن لم يعلم فلا شيء عليه وينقص من أجر النجار بقدر ما عمل في الدواة.

يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تَأْكُلُوٓا۟ أَمْوَٰلَكُم بَيْنَكُم بِٱلْبَـٰطِلِ إِلَّآ أَن تَكُونَ تِجَـٰرَةً عَن تَرَاضٍۢ مِّنكُمْ ۚ  ٢٩

Answered by:
Ifta Research Fellow

Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel