Question
Dear Mufti Saab,
I was recently experiencing martial issues with my wife and there was animosity between the two families.
My father then got my brother to write the text message below and send it to me asking me to send the text message to my wife. I did not ask my brother or my father to write the text message for me or act on my behalf as I had no intention on divorcing my wife.
For the attention of ***** *****
I give you your first divorce; I give you your second divorce; I give you your third divorce:
I refused to send the e-message an I and told my brother that I wanted to speak to my wife and wanted to give the situation time and talk to her to see what she wanted in terms of sorting things out as I had no intention of divorce.
However, my brother continued to pressurise me to send the text message and said it will give everyone solance and to get it over and done with. I gave in to the pressure and sent the text message to my wife.
I did not write the text message or type anything into my phone. I only saw the message my brother had wrote and sent/forwarded the text message my brother had written and sent it to my wife. Not at any point did I have the intention of divorcing my wife.
My wife had blocked me on Instagram, snap chat, whatsapp and my understanding at the time was she had also blocked my mobile number. The only open mode of communication was email. I did not send the message via email as I knew my wife would have received an email from me. I forwarded/sent the text message to my wife thinking even though I sent it to her it will not get delivered as I am blocked. After I sent the text message it showed a status of delivered.
I want to make sure my nikah is still valid as I do not want to do anything wrong;
Please can you advise/confirm if divorce has taken place or not? Even a short answer confirming will be fine.
Jazakallah
Answer
When it comes to issuing a divorce in writing there are a few possible scenarios:
- The husband himself writes the divorce and writes using conventional writing methods. For example, he writes the following on paper or text message or email, “To [Wife’s Name], you are divorced”. In such a case a divorce will take place as soon as the message is written regardless of intention and whether the message was sent.
- The husband himself writes the divorce but uses non-conventional writing methods. For example, he paints the words, “You are divorced” on to an item. In such a case, as the husband could either be issuing a divorce or practising his painting skills, an intention would be needed for a divorce to take place.
In both these cases the husband himself writes the divorce. If however, the husband does not write the divorce, nor instructs anyone else to write a divorce, then a divorce will not take place. Hence, in your case, as you did not write the message, neither did you acknowledge the message as yours, and had no intention to divorce, the mere forwarding of that message to your wife will not affect a divorce.
Going forward we would advise taking consultation with a scholar prior to sending any messages or uttering any statements which could be taken as a divorce as the consequences of such messages and statements can be quite serious.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 246)
قوله كتب الطلاق إلخ) قال في الهندية: الكتابة على نوعين: مرسومة وغير مرسومة، ونعني بالمرسومة أن يكون مصدرا ومعنونا مثل ما يكتب إلى الغائب. وغير المرسومة أن لا يكون مصدرا ومعنونا، وهو على وجهين: مستبينة وغير مستبينة، فالمستبينة ما يكتب على الصحيفة والحائط والأرض على وجه يمكن فهمه وقراءته. وغير المستبينة ما يكتب على الهواء والماء وشيء لا يمكنه فهمه وقراءته. ففي غير المستبينة لا يقع الطلاق وإن نوى، وإن كانت مستبينة لكنها غير مرسومة إن نوى الطلاق وإلا لا، وإن كانت مرسومة يقع الطلاق نوى أو لم ينو ثم المرسومة لا تخلو إما أن أرسل الطلاق بأن كتب: أما بعد فأنت طالق، فكما كتب هذا يقع الطلاق وتلزمها العدة من وقت الكتابة. وإن علق طلاقها بمجيء الكتاب بأن كتب: إذا جاءك كتابي فأنت طالق فجاءها الكتاب فقرأته أو لم تقرأ يقع الطلاق كذا في الخلاصة ط
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 737)
إيماء الأخرس وكتابته كالبيان) باللسان (بخلاف معتقل اللسان) وقال الشافعي: هما سواء في وصية
ثم اعلم أن هذا في كتابة غير مرسومة أي غير معتادة، لما في التبيين وغيره أن الكتاب على ثلاث مراتب: مستبين مرسوم وهو أن يكون معنونا: أي مصدرا بالعنوان، وهو أن يكتب في صدره من فلان إلى فلان على ما جرت به العادة فهذا كالنطق فلزم حجة. ومستبين غير مرسوم كالكتابة على الجدران وأوراق الأشجار أو على الكاغد لا على الوجه المعتاد فلا يكون حجة إلا بانضمام شيء آخر إليه كالنية والإشهاد عليه والإملاء على الغير حتى يكتبه لأن الكتابة قد تكون للتجربة ونحوها، وبهذه الأشياء تتعين الجهة وقبل الإملاء بلا إشهاد لا يكون حجة والأول أظهر. وغير مستبين كالكتابة على الهواء أو الماء وهو بمنزلة كلام غير مسموع ولا يثبت به شيء من الأحكام وإن نوى اهـ. والحاصل أن الأول صريح والثاني كناية والثالث لغو
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 246)
ولو قال للكاتب: اكتب طلاق امرأتي كان إقرارا بالطلاق وإن لم يكتب؛ ولو استكتب من آخر كتابا بطلاقها وقرأه على الزوج فأخذه الزوج وختمه وعنونه وبعث به إليها فأتاها وقع إن أقر الزوج أنه كتابة أو قال للرجل: ابعث به إليها، أو قال له: اكتب نسخة وابعث بها إليها، وإن لم يقر أنه كتابه ولم تقم بينة لكنه وصف الأمر على وجهه لا تطلق قضاء ولا ديانة، وكذا كل كتاب لم يكتبه بخطه ولم يمله بنفسه لا يقع الطلاق ما لم يقر أنه كتابه اهـ ملخصا
بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (3/ 109)
وَإِنْ كَتَبَ كِتَابَةً مَرْسُومَةً عَلَى طَرِيقِ الْخِطَابِ وَالرِّسَالَةِ مِثْلُ: أَنْ يَكْتُبَ أَمَّا بَعْدَ يَا فُلَانَةُ فَأَنْتِ طَالِقٌ أَوْ إذَا وَصَلَ كِتَابِي إلَيْك فَأَنْتِ طَالِقٌ يَقَعُ بِهِ الطَّلَاقُ، وَلَوْ قَالَ: مَا أَرَدْتُ بِهِ الطَّلَاقَ أَصْلًا لَا يُصَدَّقُ إلَّا أَنْ يَقُولَ: نَوَيْت طَلَاقًا مِنْ وَثَاقٍ فَيُصَدَّقُ فِيمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؛ لِأَنَّ الْكِتَابَةَ الْمَرْسُومَةَ جَارِيَةٌ مَجْرَى الْخِطَابِ أَلَا تَرَى أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – كَانَ يُبَلِّغُ بِالْخِطَابِ مِرَّةً وَبِالْكِتَابِ أُخْرَى وَبِالرَّسُولِ ثَالِثًا؟ ، وَكَانَ التَّبْلِيغُ بِالْكِتَابِ وَالرَّسُولِ كَالتَّبْلِيغِ بِالْخِطَابِ فَدَلَّ أَنَّ الْكِتَابَةَ الْمَرْسُومَةَ بِمَنْزِلَةِ الْخِطَابِ فَصَارَ كَأَنَّهُ خَاطَبَهَا بِهَا بِالطَّلَاقِ عِنْدَ الْحَضْرَةِ
Answered by:
Maulana Hilal Patel
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel