Question
Assalamu alaykum ww
Q1) If a woman has a light sleep in sajdah for a short period of time, e.g. less than a minute, and is slightly concsious of her surroundings, such that if the place of sajdah was moved, she would not fall, will her salah and wudhu break?
Q2) If a person lightly sleeps while lying down, is there wudhu broken?
Answer
If a woman falls asleep, whilst in the female position of sujud, her wudu is invalidated. This is because the female position of sujud entails the relaxation of the limbs.[1] On the other hand, if a man were to fall asleep whilst in sujud which is in accordance with the prophetic example (thighs and stomach separated, forearms lifted), their wudu will not become invalidated as the limbs remain rigid and fixed in this position.
As for light sleeping, if someone has fallen into a light slumber, their wudu is not invalidated, even if they were lying down or in a sujud position which is not in accordance with the prophetic example. A light slumber is defined in such a way that one is able to make out most of the conversation that is taking place near them. If they are unable to understand most of the conversation, their wudu is invalidated, as this would be classed as heavy slumber.[2] If anyone is not talking around them, then we can apply this ruling to such a slumber where they are aware of the sounds and happenings around them.
I hope this clarifies the matter.
[1] فتح القدير للكمال ابن الهمام وتكملته ط الحلبي» (1/ 48): بِخِلَافِ النَّوْمِ حَالَةَ الْقِيَامِ وَالْقُعُودِ وَالرُّكُوعِ وَالسُّجُودِ فِي الصَّلَاةِ وَغَيْرِهَا هُوَ الصَّحِيحُ، لِأَنَّ بَعْضَ الِاسْتِمْسَاكِ بَاقٍ … (قَوْلُهُ فِي الصَّلَاةِ وَغَيْرِهَا) هَذَا إذَا نَامَ عَلَى هَيْئَةِ السُّجُودِ الْمَسْنُونِ خَارِجَ الصَّلَاةِ بِأَنْ جَافَى، أَمَّا إذَا لَصِقَ بَطْنُهُ بِفَخِذَيْهِ فَيَنْقُضُ، ذَكَرَهُ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الْقُمِّيُّ […] وَفِي فَصْلٍ مَا يُفْسِدُ الصَّلَاةَ مِنْ فَتَاوَى قَاضِي خَانَ: لَوْ نَامَ فِي رُكُوعِهِ أَوْ سُجُودِهِ إنْ لَمْ يَتَعَمَّدْ لَا تَفْسُدُ، وَإِنْ تَعَمَّدَ فَسَدَتْ فِي السُّجُودِ دُونَ الرُّكُوعِ اهـ كَأَنَّهُ مَبْنِيٌّ عَلَى قِيَامِ الْمَسْكَةِ حِينَئِذٍ فِي الرُّكُوعِ دُونَ السُّجُودِ. وَمُقْتَضَى النَّظَرِ أَنْ يُفَصَّلَ فِي ذَلِكَ السُّجُودِ إنْ كَانَ مُتَجَافِيًا لَا يُفْسِدُ لِلْمَسْكَةِ وَإِلَّا يُفْسِدُ
نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي» (ص27): ونوم مصل ولو راكعا أو ساجدا على جهة السنة. والله الموفق»
«مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح» (ص41) «و” منها “نوم مصل ولو” نام “راكعا أو ساجدا” إذا كان “على جهة” أي صفة “السنة” في ظاهر المذهب بأن أبدى ضبعيه وجافى بطنه عن فخذيه لقوله صلى الله عليه وسلم: “لا يجب الوضوء على من نام جالسا أو قائما أو ساجدا حتى يضع جنبه” فإذا اضطجع استرخت مفاصله وإذا نام كذلك خارج الصلاة لا ينتقض به وضوءه في الصحيح وإن لم يكن على صفة السجود والركوع المسنون انتقض وضوءه “والله” سبحانه “الموفق” بمحض فضله وكرمه»
See also: Fatawa Mahmudiyya, 5:71; Fatawa Qasimiyya, 5:75; Fatawa Darul Uloom Zakariyya, 1:656.
[2] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح» (ص90): والنعاس الخفيف الذي يسمع به ما يقال عنده لا ينقض … قوله: “الذي يسمع به” الباء بمعنى مع وقوله ما يقال أي أكثر ما يقال قال في الخانية النعاس لا ينقض الوضوء وهو قليل نوم لا يشتبه عليه أكثر ما يقال ويجري عنده اهـ وظاهر المصنف كالخانية أنه لا يشترط الفهم والذي في الفتح عن الدقاق والرازي إن كان لا يفهم عامة ما قيل عنده كان حدثا وإن كان لا يفهم حرفا أو حرفين يعني كلمة أو كلمتين لا اهـ ويظهر الفرق بين العبارتين في سماع غير لغته والظاهر إعتبار السماع فقط
Answered by:
Maulana Ikramul Hoque Miah
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel