Question
Assalamu Alaikum WW
If you are teaching a class and there are 20 students. Now, all your students read to you one by one without moving from their seats a sajdah ayah, how much sajdahs will each person make?
Jazakumullahu Khayran
Answer
There are two causes for a sajdah of recitation (tilawah) to become necessary:
1. A sajdah verse is recited (tilawah) – If the same verse is recited multiple times in one setting then only one sajdah will be required. If different verses were recited, or the same verse was recited in different settings then a new sajdah will be required.
2. The recitation of a verse is heard from someone else (sima‘) – As long as the verse is the same and the setting does not change, only one sajdah will be required even if the verse is heard from different people. If different verses are recited or the setting changes then a new sajdah will be required for each new verse and for each time the setting changes.
In the above two scenarios if the setting changes a new sajdah will be required. There are two ways when a setting will change. The first is when a person moves away from the gathering they are in. For example, if the teacher goes away from the class to perform wudu and then returns, the setting will have changed. The second is when a person remains in the same location but involves themselves in another action different to reading or listening to the Qur’an. For example, if the class stops for lunch or salat and then continues reciting Qur’an afterwards, the setting will have changed even if they remained in the same place. Hence, if the same verse is recited or heard after the break a new sajdah will be required. Drinking some water or having a small snack in the middle of class will not create a new setting. The act must be significant enough that one would assume they have stopped reciting the Qur’an and have moved onto something else.
In response to your specific question, when you hear a student read a sajdah verse, one sajdah will become compulsory. If twenty students recite that same verse then only one sajdah will be necessary upon you provided that your setting does not change. A small classroom will be considered one setting. If they recited different verses then one sajdah per verse will be required.
الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 114)
ولو كررها في مجلسين تكررت وفي مجلس واحد لا تتكرر بل كفته واحدة وفعلها بعد الأولى أولى قنية. وفي البحر التأخير أحوط والأصل أن مبناها على التداخل دفعا للحرج بشرط اتحاد الآية والمجلس
(قوله ولو كررها في مجلسين تكررت)
الأصل أنه لا يتكرر الوجوب إلا بأحد أمور ثلاثة: اختلاف التلاوة أو السماع أو المجلس.
أما الأولان: فالمراد بهما اختلاف المتلو والمسموع حتى لو تلا سجدات القرآن كلها أو سمعها في مجلس أو مجالس وجبت كلها.
وأما الأخير فهو قسمان: حقيقي بالانتقال منه إلى آخر بأكثر من خطوتين كما في كثير من الكتب، أو بأكثر من ثلاث كما في المحيط ما لم يكن للمكانين حكم الواحد، كالمسجد والبيت والسفينة ولو جارية، والصحراء بالنسبة للتالي في الصلاة راكبا. وحكمي وذلك بمباشرة عمل يعد في العرف قطعا لما قبله كما لو تلا ثم أكل كثيرا أو نام مضطجعا أو أرضعت ولدها أو أخذ في بيع أو شراء أو نكاح، بخلاف ما إذا طال جلوسه أو قراءته أو سبح أو هلل أو أكل لقمة أو شرب شربة أو نام قاعدا أو كان جالسا فقام أو مشى خطوتين أو ثلاثا على الخلاف أو كان قائما فقعد أو نازلا فركب في مكانه فلا تتكرر حلية ملخصا
(قوله بشرط اتحاد الآية والمجلس)
أي بأن يكون المكرر آية واحدة في مجلس واحد، فلو تلا آيتين في مجلس واحد أو آية واحدة في مجلسين فلا تداخل ولم يشترط اتحاد السماع لأنه إنما يكون باتحاد المسموع فيغني عنه اشتراط اتحاد الآية، وأشار إلى أنه متى اتحدت الآية والمجلس لا يتكرر الوجوب وإن اجتمع التلاوة والسماع ولو من جماعة ففي البدائع لا يتكرر، ولو اجتمع سببا الوجوب وهما التلاوة والسماع بأن تلاها ثم سمعها أو بالعكس أو تكرر أحدهما. اهـ. وفي البزازية: سمعها من آخر ومن آخر أيضا وقرأها كفت سجدة واحدة في الأصح لاتحاد الآية والمكان اهـ ونحوه في الخانية، فعلى هذا لو قرأها جماعة وسمعها بعضهم من بعض كفتهم واحدة.
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 479)
“و” على “السامع في الصحيح”
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 494)
“كمن كررها” أي الآية الواحدة “في مجلس واحد” حيث تكفيه سجدة واحدة سواء كانت في ابتداء التلاوة أو أثنائها أو بعدها للتداخل لأن النبي صلى الله عليه وسلم كان يقرؤها على أصحابه مرارا ويسجد مرة
“لا” في “مجلسين” لعدم ما يقتضي التداخل “ويتبدل المجلس بالانتقال منه” بخطوات ثلاث في الصحراء
حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 496)
“ويتكرر الوجوب على السامع بتبديل مجلسه و” الحال أنه “قد اتحد مجلس التالي” كأن سمع تاليا بمكان فذهب السامع ثم عاد فسمعه يكررها تكرر على السامع السجود إجماعا و “لا” يتكرر الوجوب على السامع “بعكسه” وهو اتحاد مجلس السامع واختلاف مجلس التالي بأن تلا فذهب ثم عاد مكررا فسمعه الجالس أيضا تكفيه سجدة “على الأصح” لأن السبب في حقه السماع ولم يتبدل مجلسه
Answered by:
Ifta Research Fellow
Checked & Approved by:
Mufti Abdul Rahman Mangera
Mufti Zubair Patel